יום חמישי, 24 באוגוסט 2023

מוזיאון העצים / קייטי סקוט וטוני קירקהם

 


אני אוהבת את סדרת ספרי "ברוכים הבאים למוזיאון" של הוצאת שוקן, שורה של ספרי אלבום מרהיבים ביופיים המקיפים, כל אחד בתורו מציג עולם שלם: של בעלי החיים, צמחים, את החלל ואפילו את גוף האדם. סדרת הספרים הזו מדמה את חווית הקריאה לסיור במוזיאון שמוקדש לנושא אחד בלבד ובנוי במתכונת התערוכות המוכרות לכל מבקר ממוצע במוזיאון כשהוא מציע טעימה מהעולם שהוא מתאר. בכל ספר כזה יש הפניה לכל החפצים להעמיק את ידיעותיהם למקורות מידע נוספים שיאפשרו להם להחריב את היריעה בתחום שיבחרו.

החוויה בספר הנוכחי, כמו בכל ספרי הסדרה, מתחילה כבר ברגע בו אוחזים אותו בידיים. מדובר בספר גדול במיוחד בעל כריכה קשה ודפי נייר עבים במיוחד המתאימים במיוחד לדפדוף חוזר ונשנה בין עמודיו. הספר הנוכחי מוקדש לעצים וכמו קודמיו בסדרה הוא מחולק לתצוגות, הפעם שישה במספר: יערות מחטניים, יערות רחבי-עלים ממוזגים, יערות ים-תיכוניים, יערות טרופיים לחים, יערות טרופיים יבשים וגנים. כל תצוגה כזו נפתחת בהיכרות עם סביבת הגידול הייחודית, מאפייניה ומיקומה הגיאוגרפי. 



עוד לפני הכניסה לתצוגות השונות מוצגות לנו הסביבות הביולוגיות השונות של התצוגות בפרישה על מפת היבשות המוכרת לנו מכאן אנו עוברים להיכרות עם המושג "עץ" ואפילו עם המושג "תקשורת" של עצים. לפני שנכיר סוגי עצים שונים אנחנו לומדים על מקורם של ראשוני העצים והמסע בתוך העולמות השונים של העצים מתחיל.

יש באיורי הספר השונים משהו ששובה את העין ואת הלב של הקוראים, העובדה שהם פרושים על פני עמודים גדולים מאוד מאפשרת להם להעניק למתבונן בהם חוויה שונה מעיון בספר ממוצע, גם אופי האיורים הייחודי לסדרת הספרים ולספר זה בפרט שיצרה קייט סקוט שיש לה רקע באיור בוטני ורפואי מעניק חוויה מעשירה המדמה מפגש מקרוב עם הפרטים והפריטים השונים המאוירים בספר.



כל מפגש שלי עם ספר בסדרת "ברוכים הבאים למוזיאון" מספק לי חוויה מעשירה ומרתקת של התבוננות מעמיקה במציאות המוכרת לי מהסביבה הקרובה והרחוקה ומלמידה לאורך השנים. יש משהו בעיצוב הייחודי של הספרים, המתחיל בגודלם הייחודי, שיוצר גם עבורי כמבוגרת חווית קריאה אחרת המותירה חותם כבר במפגש עם הספר ועוד לפני העיון בו. הספר מתאים מאוד לבני נוער מחטיבת הביניים ומעלה שיש להם סקרנות למציאות סביב להם ורוצים להכיר את הטבע מנקודת מבט מעמיקה. מומלץ בחום.


מוזיאון העצים     מאת: טוני קירקהם     איורים: קייטי סקוט     מאנגלית: עמנואל לוטם     הוצאת שוקן     2023     95 עמ' - כולל לקריאה נוספת ועל האוצרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה