יום חמישי, 24 באוגוסט 2023

לואי פסטר / תמי שם-טוב

 



הספר "לואי פסטר" הוא הספר ה-10 בסדרת ספרי ממציאים ומגלים של הוצאת כנרת. סדרה שנולדה ביוזמתה של תמר כוכב אשר הספיקה לכתוב את ארבעת הספרים הראשונים שלה ("גלילאו גלילי", "האחים רייט", "תומס אדיסון", ו-"צרלס דרווין") לפני שהלכה לעולמה. לאחר מותה לקחה את המושכות סופרת הילדים תמי שם-טוב וזהו הספר השישי פרי עטה המוקדש הפעם ללואי פסטר, המדען שגילה את החיסון ועל שמו נקרא גם המושג "פיסטור" שהוא הליך בו מחומם נוזל (כדוגמת חלב) במהירות, עד קרוב לטמפרטורת הרתיחה ומקורר במהירות. מטרת התהליך היא להרוג נגיפים ואורגניזמים מזיקים כדוגמת חיידקים .

אבל בל נקדים את המאוחר, הספר מספר את תולדות חייו של מדען שבזכותו בני-אדם זוכים בני אדם כבר כמעט 200 שנה להאריך ימים ולהחלים ממחלות שפעם חיסלו אנשים ובעלי חיים. לואי פסטר נולד לפני 200 שנה פחות או יותר, בשנת 1822. הוא נולד בצרפת והיה התינוק הראשון ששרד להוריו, שני אחיו הגדולים יותר נפטרו כשהיו תינוקות. ללואי היו שלוש אחיות קטנות ובילדותו בילה בטבע שסבב את ביתו. כמו גאונים רבים הוא השתעמם בבית הספר והשאלות ששאל הובילו את מוריו להעניק לו ציונים גרועים משום שלא התרכז בחומר הנלמד. היה זה מנהל בית הספר שעודד את הסקרנות של לואי ואת הוריו לשלוח אותו לבית ספר הכי טוב בצרפת, אבל לואי היה קטן מדי וחזר לביתו אחרי חודש בבית הספר החדש.

כשחזר הקדיש לואי את מירב זמנו לציור וגילה כישרון מיוחד ובכל זאת ליבו נטה למדע והוא הקדיש את ארבע השנים שבאו לאחר מכן להכנות למבחני הקבלה לתכנית המדעים בבית הספר בפריז הוא זכה במקום ה-15 מבין 22 המצטיינים ולא היה מרוצה, בשנה לאחר מכן נבחן שוב והגיע למקום הרביעי ונרשם. המעבדה - קסמה לו. בגיל 26 כבר היה מרצה ומדען מבטיח ופגש את מי שרצה להינשא לה: בתו של נשיא האוניברסיטה. לאחר נשאו עבר ללמד באוניברסיטה בעיר אחרת וייסד בה מעבדה בה הגיע לפריצות הדרך המדעיות שלו בזכות הרצון שלו לסייע לתושבים בסביבה. בתחילה הוכיח את היותם של חיידקים ייצורים חיים וגילה את הפיסטור ככלי להילחם בהשפעתם הרעה על מוצרים מזון ושתייה שונים.  כשהבין את ההקשר של אותם חיים קטנטנים למחלות עסק במציאת מענה למחלות בעלי חיים ומחלות בני אדם.


הספר מציג את לואי פסטר האדם והמדען לאורך נקודות שונות בחייו שהובילו אותו להיות מי שפרץ את הדרך להגנה על מוצרי מזון, שתייה ויצירת החיסון. לצד טקסט מנוקד המתאים בשפתו לתלמידי כיתות הביניים בבית הספר היסודי מעטרים את המשפטים איוריו של סתו עסיס הנפרשים על רקע בגוונים משתנים בפלטת צבעים המורכבת מגווני הורוד, הירוק, הצהוב, החום, הכתום התכלת והלבן. 

מדובר בספר נוסף בסדרת ספרים מעשירה המעניקה הצצה לעולמם של אנשים ששינו את העולם לטובה תוך מפגש עם ההיבטים האישיים שהפכו אותם למי שהם והובילו אותם להיות מי ששינו את העולם. מומלץ בחום לילדים סקרנים בכיתות הביניים בבית הספר היסודי ולילדי ראשית הקריאה שייהנו קריאה משותפת עם הוריהם שייזכו אף הם להעשיר את ידיעותיהם אודות מי ששמותיהם מוכרים להם בזכות תגליותיהם.



לואי פסטר     מאת: תמי שם-טוב     אייר: סתו עסיס     הוצאת כנרת זמורה     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה