יום חמישי, 24 באוגוסט 2023

רובוט הקרשים הקטן והנסיכה בול-עץ / טום גולד

 


איך יוצרים אגדה? מסתכלים על המציאות והופכים אותה לקצת יותר טובה. במאות הקודמות אגדות נוצרו כשהן הכילו בתוכן כישופים וקסמים שיכלו לשנות העולם, בעידן הנוכחי האגדות מתבססות על אותם הדברים בדיוק אבל גם על דברים שנדמים כקסמים וכשפים אבל מבוססים על כלים שאנחנו מכירים ומאמינים שרק הזמן יאפשר להם להגשים לנו עוד חלומות.

"רובוט הקרשים הקטן והנסיכה בול-עץ" הוא אגדה מודרנית על מלך ומלכה שלא היו להם ילדים, בעבר זוג מלכותי כזה היה מבקש מפיה טובה או מכשפה להגשים משאלה או לעשות כישוף, באגדה הנוכחית המלך פונה למדענית המלכותית והמלכה, ממש כמו מלכים ומלכות קדומים, הולכת למכשפה חכמה שגרה ביער. שניהם מבקשים להגשים את אותה משאלה: להיות הורים.

המדענית משתמשת בכלים שהיא מכירה, היא בונה רובוט קטן מעץ, המכשפה משתמשת גם היא בבול עץ אבל משתמשת במה שהיא יודעת לעשות: בקסם. ולמלך ולמלכה יש שני ילדים: רובוט וילדה שיש לה סוד, בלילה היא הופכת לבול עץ כשהיא ישנה ורק מילות הקסם שנאמרות בבוקר הופכות אותה חזרה לילדה.



ברור שהקסם הזה והקשר בין השניים יככב בלב העלילה בה שניהם יוצאים למסע. הנסיכה שהפכה בלילה לבול עץ לא מתעוררת בבוקר להפוך לילדה לפני שהמשרתת נכנס לחדר וכשהיא מגלה בול עץ במיטתה היא משליכה אותו מהחלון, כשאחיה הרובוט נכנסה הוא מגלה מהמשרתת מה שעשתה ואץ החוצה לחפש את אחותו אבל היא נלקחת משם עם עוד בולי עץ ומועמסת ביחד עם בולי עץ נוספים על דוברה. למזלו של הרובוט הקפטן של הדוברה מרשה לו להתלוות אליהם למסע ולחפש את הנסיכה בול-עץ ואחרי הפלגה ארוכה ולילה שלם על האדמה הוא מוצא אותה אבל במקום לדקלם את מילות הקסם הוא נותן לה להמשיך לישון כדי שתתעורר שוב במיטה בארמון.

השניים יוצאים למסע בו כל אחד מהם עובר בנפרד הרפתקאות כשהשני ישן, ראשית הרובוט שמעיר את אחותו רגע לפני שהוא מתעייף ולא יכול לפעול יותר ואז היא, כמו נסיכה גיבורה אמיתית לוקחת אותו איתה במסע של הרפתקאות שונות עד ששניהם נרדמים ולא מתעוררים עוד ואז, בזכות מעשיו הטובים של הרובוט הם מתעוררים בעזרת המכשפה וחוזרים לממלכה.


"רובוט הקרשים הקטן והנסיכה בול-עץ" מכיל טקסט מנוקד המודפס בפונט מגודל ופונה לתלמידי הכיתות הנמוכות השולטים ברזי הקריאה ומחפשים מפלט בסיפורי אגדות שמתאימים יותר לעידן הנוכחי. הסיפור הנוכחי שמשלב בין מציאות ודמיון, מדע וקסם, מאפשר לילדים לבקר בתוך עולם קסום של מלך, מלכה, מכשפה, מדענית ממלכתית ויצורים שונים שלא את כולם הילדים לומדים להכיר אבל לפעמים סיפור יכול להיות סיפור חביב שמשאיר בסופו הרגשה טובה, שלא מכיל בתוכו תיאורים מפחידים או אסונות גדולים ושמלמד יותר מכול על הכוח שטמון בכל אחד ואחת ועל הכוח שיש בחברות ובמשפחה.


אנחנו אהבנו את הספר בדיוק בגלל שהוא סיפור פשוט על יצורים אגדיים. מומלץ בחום לתלמידי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי.


רובוט הקרשים הקטן והנסיכה בול-עץ     מאת: טום גולד     עברית: גילי בר-הלל סמו     הוצאת אגם בשיתוף הוצאת מטר     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה