יום חמישי, 24 באוגוסט 2023

הנדסה זה בדיוק בשבילי / ד"ר שיני סומרה

 


אנחנו מלמדים את הילדים והילדות שלנו להסתכל על העולם דרך העיניים שלנו, בחלק מהמקרים אנחנו עושים זאת בכוונת מכוון, נותנים להם את הכלים שרכשנו בעמל רב במהלך חיינו כדי שיהיה להם קל יותר להסתכל בעולם. בחלק אחר מהמקרים, סביר להניח שברובם, אנחנו מלמדים אותם על העולם דרך ההתבוננות שלהם בנו ובתגובות ובמעשים שלנו.

רובנו, לפחות בני הדור שלי קודמיהם וגם הדור שנולד אחרינו, נולדנו לעולם בו לנשים ולגברים היו תפקידים שונים בעולם. התחנכנו על ספרים, סדרות וסרטים שהראו לנו את מה שראינו מסביבנו, שגברים מנהלים את העולם ומצילים אותו ורוב הנשים מנהלות את הבית וזקוקות להצלה. כמובן שלא כל הנשים ולא כל הגברים התאימו לחלוקת התפקידים הזו, ולאורך ההיסטוריה היו לא מעט נשים שהצילו את העולם, הנהיגו את הסביבה שלהם וגידלו את המשפחות שלהם לגמרי בעצמן גם כשהיו גברים בבית. אבל המציאות הזו בה גברים ונשים שונים עיצבה לא מעט מהתודעה האנושית וגם כיום שהסביבה הופכת יותר ויותר שוויונית היא עדיין נתפסת כלא טבעית עבור אחוזים לא מבוטלים באוכלוסיית העולם וגם באוכלוסייה המערבית.



"הנדסה זה בדיוק בשבילי" הוא ספר שני בסדרת ספרים הפונה לילדות צעירות ומציעה להם לראות את עצמן כחלק מהסביבה הטכנולוגית שלהן, להתבונן על המקצועות הללו בנתיב טבעי עבורן כמו כל נתיב אחד ולראות את העולם מנקודת מבט שמתבוננת לא רק בתפקידים הטכנולוגיים שממלאים כלים שונים סביבנו אלא גם בדרך בה הם פועלים.

זוהר מטיילת עם סבתא שלה בעיר ורואה שורה של מכונות באתר הבנייה, מתקנים בלונה פארק... וכל דבר מעניין אותה. היא רוצה לדעת איך עובדים העגורן והדחפור, למה קרונות רכבת ההרים לא נופלות שהן נוסעות הפוך ועוד ועוד. וסבתה מסבירה לה, ומסבירה לה גם איך עובדת מעלית, איך עובדות המדרגות הנעות, למה עגלת שוק מסייעת לסחוב את הקניות ומה מקור האינטרנט האלחוטי, המכוניות, איך בונים גורדי שחקים ואיך מטוסים טסים למעלה גבוה בשמיים.

סבתה של זוהר היא מהנדסת, כמו שורת האנשים ששותפים ליצירה ולתפעול כל המכונות וההמצאות הטכנולוגיות שזוהר וסבתה ראו לאורך היום כשטיילו בעיר.



ועכשיו אפשר לדמיין בקלות ילדה אחרת שמטיילת עם סבתה או הוריה או כל מבוגר אחראי ושואלת שאלות על המציאות סביבה כשמי שמלווה אותו לא יודע לתת לה מענה, הוא יכול לבחור לחפש עבורה את התשובות או כלים למצוא אותם או להתעלם ולהסביר לה שהיא לא צריכה לדעת איך הדברים עובדים כדי להשתמש בהם. אבל ספר כזה וספרים נוספים בסדרה, מציעים גם לילדות קטנות לראות את שלל האפשריות שהמציאות סביבם יכולה להציע להם ולעודד את הסקרנות הטבעית שיש בכל הילדים והילדות כלפי כל דבר כמעט כשהם גדלים. לא בטוח שזוהר עצמה וילדים וילדות אחרים יגדלו להיות מהנדסים, יכול מאוד להיות שעם הזמן ירצו להיות משהו אחר, אבל הידיעה שהאפשרות הזו פתוחה בפניהם היא פריצת דרך באופן בו גדלים ילדים וילדות בעידן המודרני והספר הנוכחי וספרים, סדרות וסרטים שכמותו הם התחלה טובה ליצירת מציאות שלא מנתבת בנים או בנות לנתיב אחד בלבד מגיל צעיר.


הספר המנוקד מודפס בפונט בגודל משתנה ופונה לתלמידי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי כשהוא מתאים במיוחד לקריאה משותפת עם מבוגר שיוכל לתת לילדים ולילדות צעירות מקום להביע סקרנות ועניין ברעיונות שעולים מהספר ובמחשבות המתעוררות בהם ולאפשר להם להיפגש עם נושאים שלא בהכרח נדונים באופן יום-יומי בבית מסיבות שונות. אנחנו אוהבים מאוד את הספרים ואת הרעיון שמאחוריהם וחושבים שכל ילדה צריכה לפגוש לפחות ספר אחד כזה כשהיא גדלה כדי שתדע שעבורה השמיים הם הגבול. מומלץ בחום.



הנדסה זה בדיוק בשבילי     מאת: ד"ר שיני סומרה     מאנגלית: מיכל לבינסון     איורים: נדיה סארל     הוצאת מטר     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה