יום שלישי, 29 באוגוסט 2023

משמעם לי / מייקל איאן בלק

 



כנראה שאין הורה בעולם המערבי שלא מכיר את צמד המילים "משעמם לי", ובדורות הקודמים כשהזמן הפנוי של הילדים היה בשפע והאטרקציות מצומצמות יותר מאלו שהעולם מציע לילדים היום, ילדים והורים הכירו את צמד המילים הזה אבל גם את התשובה הכמעט אוטומטית שהגיעה אחריהן: תעסיק/י את עצמך.



לספר הנוכחי יש שלושה גיבורים: ילדה קטנה, תפוח אדמה וצמד מילים: "משעמם לי". הוא נפתח באחד התחביבים הגדולים שיש לילדים קטנים: להסתובב ברחבי הבית ולהגיד: משעמם לי. אבל לא להסתפק בפעם אחת ולא בחזרה מונוטונית, כי ילדים יכולים לחזור על משהו דקות ארוכות ואף יותר, תלוי עד כמה זה משתלם להם. הילדה הקטנה משתעממת והולכת וחוזרת  ברחבי הבית כשהיא אומרת: משעמם לי במגוון צורות. עד שהיא רואה תפוח אדמה, המפגש איתו עוצר את השיטוט והתלונה שלה לרגע קצר אבל היא מיד מחליטה שאין לה באמת מה לעשות עם תפוח אדמה ומשליכה אותו באוויר רק שהוא נוחת על ראשה, נופל לרצפה ומדבר: משעמם לי.

ברגע הזה הילדה, ממש כמו מבוגר ממוצע, מציעה לו לעשות משהו, והוא מסכים. אבל היא רוצה לדעת מה הוא אוהב לעשות כשהיא שואלת אותו יש לו רק תשובה אחת: הוא אוהב פלמינגו. אבל אין בבית של הילדה פלמינגו ותפוח אדמה, כמו ילד ממוצע שבדרך כלל בשלב הזה שום דבר לא נראה לו מעניין מתאכזב ואומר: "משעמם לי". מרגע זה מתהפכות היוצרות כשהילדה מנסה להוכיח לתפוח אדמה שילדים זה דבר לא משעמם, אבל כל מה שהיא עושה וכל מה שהיא מציעה נתקל באותה תגובה: משעמם.

ברגע השיא, ממש כמו כל מבוגר שמביאים אותו לקצה והוא מאבד את הסבלנות היא מרימה את כולה וכועסת עליו שפסל את כל הרעיונות הטובים שלה וחשב שהם משעממים, ואז היא הולכת אבל במקומה מגיע פלמינגו. רק שהפעם הפלמינגו הוא זה שמשתעמם עם תפוח האדמה . . .



"משעמם לי" הוא אחד מספרי הילדים הקסומים שפונים לילדי הגן ועוסקים במה שהוא חלק ניכר מהים-יום שלהם, במקרה הנוכחי, השיעמום.  רק שהפעם למרות שהסיפור נפתח כמו רגע ממוצע של שעמום בבית, מתהפכות היוצרות והילדה הקטנה היא זו שמעלה הצעות שונות ומשונות שיכולות להפיג את השעמום וילדים יכולים לעשות. בשלב הזה, לדעתנו, אפשר לשלב את הילדים ולבקש מהם להציע לתפוח האדמה עוד רעיונות שילדים יכולים לעשות ואחר כך גם לתת אותם לילדים כמענה ברגעי השעמום שלהם...

הספר מודפס בפונט בגדלים משתניים ובאיורים בקווי שחור לבן אליהם מתווספים פסי צבע או אזורי מילוי. פלטת הצבעים מצומצמת והיא מורכב בעיקר משחור, לבן, תכלת וחום כשלצבע הורוד מקום מצומצם מאוד רוב הזמן. את מרכז תשומת הלב תופסים הילדה ופעולותיה כאשר בכל עמוד טקסט המורכב ממשפט קצר או שניים המתאימים לטווח הקשב של ילדי הגן עם חזרתיות מוכרת שהילדים יוכלו להתרגל אליה כבר בקריאה הראשונה. חווית הקריאה בספר הנוכחי מתחילה כבר בכריכה כאשר דמויות הילדה ותפוח האדם בולטות מעל הגבי הכריכה והילדים יכולים לחוש את המרקם השונה ואת הגבול שלהם על פני הכריכה הקדמית וגבה. כל האלמנטים הללו ביחד הופכים את הספר לחווית קריאה משעשעת וחביבה שבהחלט יכולה לסייע לילדים לחשוב על פתרונות משלהם ברגעי השעמום, אנחנו בעד וממליצים מכל הלב.


משעמם לי     מאת: מייקל איאן בלק     איורים: דבי רידפת אוהי     מאנגלית: מיכל לבינסון     הוצאת מטר     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה