יום שבת, 26 באוגוסט 2023

התינוקת מסלובניה (הרפתקאות יובל 1) / אלדד אילני

 


אני לא זוכרת בעשור האחרון ספר ילדים שהפתיע אותי כל כך בתוכן שלו. על גב הכריכה של הספר הנוכחי יש הבטחות דומות לאלו שמופיעות כמעט על כל ספר ילדים כיום, אבל בניגוד ללא מעט ספרי ילדים אחרים הספר הזה מבטיח ומקיים ויש בו אלמנט הפתעה, שאני לפחות לא צפיתי.


נדמה שאין כמעט ילד שלא מכיר את קונספט "עבודה לחופש", גם יובל קיבל מטלה שעשויה להפריע לו את מה שתכנן לעשות עם הוריו: לטוס לאיטליה בחופשת פסח ולטייל בפרק השעשועים שכבר מיפה וקטלג מראש כשהוא יודע בדיוק לאילו מתקנים הוא הולך לעלות וכמה פעמים בשלושת הימים שיוקדשו לביקור בפרק. גם אבא שלו מתכנן לבלות בפרק כי יש כמה מתקנים שהוא עצמו חולם לעלות עליהם. אבא של יובל, וכך הוא נקרא לאורך הספר כולו, הוא גם זה שמספר לנו על העבודה שקיבל יובל לחופש ועל האופן בו היא שינתה את כל התוכניות שהיו למשפחה וגם את החיים של עוד כמה אנשים שמעולם לא חשבו שיהיו קשורים אליהם.

ובמקרה של הספר הנוכחי מה שיובל עושה בעקבות מטלה שקיבל לחופשת החג באמת מצליח לשנות את חייהם של כמה אנשים בשל שורת צירופי מקרים שמתחילים ממטלה די שכיחה שילדים מקבלים בבית הספר היסודי: לכתוב עבודה על הרחוב שלהם. כל ילד בוחר משהו מעניין שיש ברחוב שלו וממלא בקלות שני עמודים, אבל השם של הרחוב בו גר יובל הוא אפילו לא שם מלא אלא שם פרטי של בן אדם ובקטן יש גם תוספת של שם משפחה אבל ליובל אין שום רעיון על מה הוא יכול לכתוב שיצליח למלא שני עמודים שלמים. כשהוא מציג את הדברים להוריו יש להם רעיון, הם חושבים שביקור בגן המשחקים ברחוב יכול להוליד סיפור שיצליח למלא שני עמודים שלמים, יובל מתנגד בהתחלה אבל הביקור בגן מוליד סיפור שיכול למלא עמוד וקצת.

כשיובל מחליט לכתוב על החוויה שלו בגן השעשועים הוא והוריו לא יודעים לאיזה מסע תוביל אותם אותה החלטה, מסע שמשתלב בטבעיות עם הטיול שתכננו באיטליה בחג הפסח אבל משפיע על החיים שלהם הרבה מעבר למטלת ממוצעת בבית הספר.


הטקסט בספר פונה לילדים בוגרים ומלווה באיורי שחור לבן של המאייר יניב שמעוני. האיורים נפרשים על פני עמודים נפרדים בפרקים השונים או מופיעים לצד הטקסט ומהווים אתנחתא מענגת מהקריאה, כשהם תורמים פרטים נוספים המתחברים לתיאורים המופיעים בטקסט. כל מה שאוסיף מעבר למה שכתבתי עד כה יהיה ספוילר לרעיון מקורי ונפלא של הסופר אלדד אילני שפשוט אסור לגלות אותו. הספר עב הכרס (202 עמ' אורכו) שובה לב מן הרגע הראשון ועד לסיומו ממש, הוא נכתב בגובה העיניים ועל אף שדמות המספר היא אבא של יובל הוא מצליח לתאר בצורה נאמנה למציאות את הדרך בה פועלי תלמידי הכיתות הגבוהות בבית הספר היסודי בימינו, כשהוא משלב את האוריינות הטכנולוגית המופלאה שלהם עם ההוכחה שילדים יכולים לעשות הרבה דברים טובים עם הגישה שלהם למידע אין-סופי כשיש להם מוטיבציה מתאימה וחינוך לא פחות טוב לערכים ולאכפתיות.


"התינוקת מסלובניה" הוא החלק הראשון בסדרת ספרי הילדים הרפתקאות יובל, ואנחנו לא יכולים כבר לחכות לספרים הבאים בסדרה. מומלץ בחום לתלמידי הכיתות הגבוהות בבית הספר היסודי ולעניות דעתנו, הספר מתאים מאוד כסיפור בהמשכים לפני השינה גם לאחיהם שצעירים מעט יותר. 


התינוקת מסלובניה (הרפתקאות יובל 1)     מאת: אלדד אילני     איורים: יניב שמעוני     הוצאת אגם      2023     202 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה