יום שישי, 22 ביולי 2022

השלישיה של דון / גייל גליגן

 


מועדון הבייביסיטריות היא סדרת ספרים שנכתבה החל מאמצע שנות ה-80 שלה המאה שעברה ועד לתחילת המאה הנוכחית. במהלך השנים יצאו בסדרה 35 ספרים, חלקם נכתבו בידי סופרי צללים שהמשיכו את ההצלחה האדירה לה זכו גם כשהמחברת המקורית כבר לא רצתה לקחת בה חלק. 6 שנים לאחר שהסתיימה יציאת הסדרה המקורית לאור החלה הפיכתה לספרות גרפית וספרי הסדרה יצאו לאור במתכונת מעט שונה: רומנים גרפים. 

הספרים הראשונים בסדרה היו נאמנים לרוח ספרות המקור ושיקפו התבגרות במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20, אבל בשלב כלשהו הוחלט להדהיר את גיבורות הסדרה לעידן הנוכחי והמחוות הלכו והשיקו למציאות אותה מכירים בני נוער בימינו, מציאות בה לצד טלפון קווי (שהולך ונעשה נדיר יותר ויותר למצוא בבתים בימנו) יש גם טלפונים סלולריים והטכנולוגיה מתפתחת...

הספר הנוכחי, "השלישיה של דון", שהוא הספר החמישי בסדרת הרומנים הגרפים של "מועדון הבייביסיטריות" נכתב ואויר בידיה של 'גייל גליגן' - סופרת צעירה מזו שיצרה את הרומנים הגרפיים הראשונים בסדרה, ועיצבה את הדמויות לאור המציאות המוכרת לבני נוער בעשור השני של המאה ה-21, לגיבורים שלו יש טלפונים סלולריים וההתנהלות היומיומית של הילדים והנוער בו תואמת יותר את רוח ההתנהלות של צעירים בדור הנוכחי ולא בדור ההורים שלהם (לפני כ-40 שנה).

והבחירה הזו מוכיחה את עצמה כשהיא מדברת לבני הודר הנוכחי בגובה העיניים ומציגה להם את דמויות שהם בהחלט יכולים לזהות ולהזדהות עימן.




כמו בספרים הקודמים בסדרה, גם בספר הנוכחי אנו רואים את עולמן של חברות מועדון הבייביסטיריות מנקודת מבט חדשה, הפעם זו של דון, החברה החדשה שפגשנו בספר הקודם. גם בספר הנוכחי יש מצטרפת פוטנציאלית חדשה למועדון, אבל החברות הותיקות לא בטוחות שהיא ראויה להצטרף אליהן והפעם מכיוון שאף אחת מהן לא שלמה עם צירופה הן מחליטות להעביר אותה מבחנים שהן עצמן לא עברו...

וחוץ מעיסוק בעולם השמרטפות, בספר הנוכחי מוצג האיזון העדין שמאפיין מערכות יחסים בנות יותר מ-2 משתתפים בגיל הזה, הצורך של כל אחד מהחלקים שבה להרגיש שיש לו מקום ייחודי משלו ומשמעות שלא ניתן לבטל. דון שהיצטרפתה למועדון הבייביסיטריות דרך מרי אן ערערה את מקומה של קריסטי חברתה הטובה ביותר, מרגישה שוב כיצד קריסטי מנסה לדחוק אותה מן החברות עם מרי אן אבל גם מבינה בהדרגה שהדברים הם לא בדיוק כמו שהם נראים..

ובתווך יש גם יחסי אחיות, הורים גרושים, משפחות מורכבות, נישואים שניים וכל מה שהעידן המודרני הכניס אתו לחיי המשפחה באופן שהעולם לא הכיר קודם ונדמה שאיש לא באמת יודע איך ישפיע ויעצב את דור הצעירים הנוכחי והדורות הבאים.



הבחירה ב'גייל גליגן' כיוצרת החדשה של הספרים הגרפייים בסדרת 'מועדון הבייביסטריות' מוכיחה את עצמה כבר מן הספר הראשון שיצרה. עיצוב הדמויות מתאים עצמו לעשור האחרון במאה ה-21, גם מבחינה חזותית וגם מבחינת התנהלותן בעולם כפי שהוא היום (השפה, היחס לבני גילם ולמבוגרים וגם האמצעים הטכנולוגיים) - מה שמאפשר לקהל היעד (תלמידות, ולפחות חלק מתלמידי, חטיבות הביניים) להזדהות עם עלילת הספר בצורה טבעית וקלה יותר. אנחנו אוהבים את השינוי מאוד ושמחנו לגלות, אחרי שיטוט קצר בגוגל, כי גליגן יצרה עוד 9 ספרים גרפיים נוספים בסדרה עד כה, כשהאחרון שבהם עתיד לצאת לאור בשפת המקור בתחילת השנה הלועזית הבאה. יש למה לחכות.


השלישיה של דון (מועדון הבייביסיטריות 5)     מאת: גייל גליגן     מאנגלית: אורנה כץ    הוצאת כנרת זמורה     2022     151 עמ' - כולל על הסופרת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה