יום שלישי, 20 ביולי 2021

הגל הגדול / קרלס פורטה



כיף לגלות, אחרי הקריאה בספר הנוכחי, שהוא ספר ראשון בסדרת ספרים, "סיפורים מהעמק הנסתר". יש בו, בספר הזה, משהו אחר, משהו ששונה מספרי ילדים אחרים. העובדה שהוא פרי יצירה של אדם אחד, שכותב את הטקסט ועוטף אותו באיורים, מאפשרת ליוצר לברוא עולם שבו שני החלקים משלימים אלו את אלו ויוצרים חוויה סינרגיסטית. ויש משהו בעולם שבורא המחבר, קרלס פורטה, שאיוריו יוצרים חוויה שונה מזו שזכורה לנו בספרי ילדים.

חווית הקריאה בספר הנוכחי מתחילה כבר בפורזץ, צמד העמודים הפנימי של הכריכה. מעבר לעובדה שהוא מעניק לנו הצצה לעולם שאנו עתידים לפגוש בספר, הוא מכיל גם מקום בו יכול לציין הקורא הצעיר את בעלותו על הספר: "ספר זה שייך ל:" חוויה שכל הורה לילדים צעירים מכיר. מבחינתנו הספר התחיל עם נקודת זכות. הקריאה רק העצימה את ההנאה שלנו לאחר המפגש הראשוני עם הספר.


הספר נפתח כמו הרבה סיפורים קסומים במקום רחוק וסודי, עמק סודי, שאנשים לא רואים אותו אם הם לא מחפשים... יצורה אחת - כי כל הדמויות בספר הזה הן שילוב בין בני אדם לחיות, אבל לא בדיוק החיות שאנחנו מכירים... בשם שרה עומדת ומתבוננת על העמק ורואה את השינוי שמגיע, העלים משנים את צבעם, הציפורים עפות והאוויר מתקרר... חילופי ענות.

היא מתבוננת והאיור הפרוס על צמד העמודים הפותחים את הספר מציג תזוזה, ציפורים נודדות צבעים בתנועה, עץ ערום מעלים ועצים פורחים. יש קסם כבר בהתבוננות בעמודים הללו והקסם הזה, נמשך לאורך הספר כולו. הצבעים הנמצאים בתנועה נעים בעמודים שונים בספר, ממלאים את האיורים וצובעים את העלילה באופן ייחודי.

טיקי הוא ציפור וכמו שאר הציפורים הוא מתכונן לעזוב את הקן שלו עם חילופי העונות אבל לפני היציאה לדרך, הוא ממתין שחברתו הטובה יולה תגיע להיפרד. יולה מאחרת כי היא מכינה לו ציור. כשהיא יוצאת בריצה מהבית לכדי להספיק היפרד מטיקי לפני שיצא לדרך, הציור מתעופף ובורח ממנה. היא מוצאת אותו רטוב והרוס וכבר לא יכולה לתת אותו במתנה לטיקי. אבל במקום בו מצאה את הציור יש מישהי מיוחדת שצובעת את הציור שלה (ואת כל הסביבה) בשלל צבעים וכתמי צבע ומעניקה להם מראה חדש... יולה וטיקי יכירו חברים חדשים, הם יזכו להhפרד וכל אחד מהם יצא למסעות עם החברים שהכיר.




העלילה עצמה אינה שונה מספר ילדים רבים, שינויים שמובילים להיכרויות חדשות וחוויות חדשות, אבל משהו בספר הנוכחי המתבסס על מחזור הטבע טומן בתוכו הבטחה למפגשים מחודשים וחוויות שיקרב וירחיקו כל הזמן. כשכל זה עטוף באיורים המציגים עולם שונה במקצת מזה המוכר לנו, שהיצורים שלו מזכירים לנו משהו מוכר אבל לא עד הסוף, שהעלילה שלו מתובלת במעשי חסד קטנים שפותרים בעיות כמו בקסם, הקריאה בספר היא חוויה אחרת.


הטקסט המנוקד בספר מתאים לילדים השולטים ברזי הקריאה, אין לנו ספק כי הספר יסב להם הנאה וכמונו גם הם יסיימו אותו בציפייה לקרוא את המשכיו. מומלץ בחום.


הגל הגדול     מאת: קרלס פורטה     מאנגלית: לי עברון     הוצאת עם עובד     2021     45 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה