יום שלישי, 20 ביולי 2021

ההסכמה החמישית / דון מיגל רואיס, דון חוזה רואיס

 



היו שנים שחיפשתי תשובות כמו איש צמא בלב מדבר, חיפשתי הסבר, ובכן, לכול. קראתי, הרבה. ספרות יהודית, נוצרית, בודהיסטית וגם ספרות ניו אייג' ענפה. יש שנים בהן נדמה לי כי ספר שעסק בנושא ותורגם לעברית, עבר בין ידי. העשרתי את התפיסה שלי באותן השנים, נחשפתי למגוון שיטות מחשבה ויישום, אבל אף אחת מהן לא באמת נתנה מענה אמתי לשאלות שטרדו את מנוחתי. 


כמגוון האנשים כך מגוון ההסברים, חלקם קלושים אחרים טומנים בתוכם מניעים זרים וחלקם נותנים מענה חלקי, משום שהכותב עצמו לא ירד לעומקם של הדברים עד הסוף. כך התגלגל לידי מיד כשיצא לפני כ-20 שנה, הספר 'ארבע ההסכמות'. כמו ספרים רבים אחרים הוא הציג עקרונות מנחים לחיים מאושרים. היו בו נקודות אור אבל משהו עדין היה חסר. לכן כשהוצע לי לקרוא את הספר 'ההסכמה החמישית' שתורגם לעברית ממש לאחרונה, הייתי סקפטית. סקפטית משום שהשנים האחרונות הרחיקו אותי מז'אנר הספרים הזה, שהלך והפך להיות שדה מסחר של תיאוריות ייחודיות שעיקר תועלתן הוא ההכנסה הכספית של היוצרים שלהן.

אני שמחה שנתתי צ'אנס לספר 'ההסכמה החמישית'. הופתעתי לטובה משום שהוא מתרחק מאוד מן הקלישאות הרוחניות שרווחות בעשורים האחרונים, על אף שיצא לאור לראשונה בשפת המקור בשנת 2010, נדמה שהוא מצליח לדלג בקלות מעל משוכת הכללים הפשוטים להצלחה ומציע תיאוריה פילוסופית מעמיקה שלימודה משנה חיים.

אפשר להתחיל ולומר מה אין בספר הנוכחי, אין בו הבטחות לעושר או אושר או זוגיות, פרנסה, ילדים, וכו'. במקום זאת, הספר הזה מציע למי שמבקש להבין את חייו נקודת מבט אחרת על החיים שלנו כבני אדם. הספר מתעקש שלא ללעוס לקוראים את המידע ולכן הוא דל בדוגמאות, אשר בתורן עשויות לחטוא לרעיון משום שהקורא עלול להתמקד בפרטים ולפספס את התמונה השלמה. דוק של אמת מרחף מעל הטקסט המבקש להביא את חווית החיים האישית של מחברם אל הקוראים, וזאת על מנת לאפשר למי שרוצים לפגוש דרך שתסיר מעליהם את הקושי ותחשוף אותם לאמת, אמת שבתורה מנותקת מטוב או מרע.

אין זאת אומרת שהתורה של הספר הנוכחי שלמה, גם היא אינה חפה מנקודת עיוורות כשהיא מתעקשת להעמיד את הפוסע בדרך ההסכמה החמישית מעל המציאות ומחוצה לה. נדמה שהספר מהווה בסיס איתן ומוצק לכל אדם שרוצה לשנות את העולם ויודע שצריך להתחיל קודם כל בשינו עצמו, אבל העובדה שהספר מקדם עמידה מן הצד מול עוולות חורה מעט, ובאופן אישי כמו תיאוריות רבות בעולם הניו אייג', היא יוצאת חסרה.

אז למה בכל זאת אני ממליצה על הספר הנוכחי בלב שלם, משום שהוא אינו מתיימר להיות מה שהוא לא. הוא מציע פילוסופיה עדכנית המותאמת לכלים של בני העידן הנוכחי, שבסיסה הוא הרצון להיות מי שאתה בדרך הטובה ביותר שאתה יכול להיות, תוך שהיא מצביעה על הרגלי החיים הנרכשים והמועברים מדורי דורות, אשר יוצרים קושי לפסוע בה.

למי הספר מתאים? למי שיש להם כבר קילומטראז' בדרך החיפוש ועדין לא אמרו נואש.



* ניתן לקרוא בתחתית הפוסט את ההקדמה לספר.


ההסכמה החמישית     מאת: דון מיגל רואיס, דון חוזה רואיס     תרגום: כפיר לוי     אגם הוצאה לאור     2021     200 עמ'


הטוֹלְטֶקים

לפני אלפי שנים הטוֹלְטֶקים היו ידועים ברחבי מקסיקו כ"נשים וגברים בעלי ידע". אנתרופולוגים התייחסו אל הטוֹלְטֶקים כאל אומה, או גזע, אך למעשה היו אלה מדענים ואמנים, אשר הקימו אחווה כדי לחקור ולשמר את הידע ואת המנהגים הרוחניים של קדמוניהם. הם חברו יחדיו כמאסטרים (נָגוּאַלְס) ותלמידים בטֶיוֹטיחוּאָקֶן, עיר הפירמידות העתיקה הסמוכה למקסיקו סיטי, שנודעה כמקום שבו "האדם הופך לאלוהים".


במשך אלפי שנים נאלצו הנָגוּאַלְס להצפין את חוכמת האבות הקדמונים ולקיים אותה בהיחבא. הכיבוש האירופי, וכן השימוש הבוטה שעשו כמה מהחניכים בכוח האישי, עורר את הצורך להגן על הידע מפני אלה שלא היו מוכשרים להשתמש בו בתבונה, או שהיו עלולים לעשות בו שימוש לרעה לתועלתם האישית.


למרבה המזל, הידע האיזוטרי של הטוֹלְטֶקים התגלם בעולם הגשמי והועבר מדור לדור על ידי שושלות שונות של נָגוּאַלְס. אף שהיה שרוי במעטה של סודיות במשך מאות שנים, נבואות עתיקות חזו את בואו של עידן שבו יהיה צורך להשיב את החוכמה לנחלת הכלל. כעת, דון מיגל רואיס ודון חוזה רואיס, נגואל משושלת אביר העיט, הונחו לחלוק עימנו את התורות רבות־העוצמה של הטוֹלְטֶקים.


הידע הטוֹלְטֶקי נובע מאותה אחדות מהויות של אמת, ככל המסורות האיזוטריות המצויות בעולם כולו. אף שאיננו דת, הוא מוקיר את כל המאסטרים הרוחניים שלימדו את תורותיהם על פני האדמה. הוא אמנם עוסק ברוח, אך ניתן לתארו באופן המדויק ביותר כאורח חיים, המצטיין בזמינות גבוהה של אושר ואהבה.


 

הקדמה

מאת דון מיגל רואיס

הספר "ארבע ההסכמות" יצא לאור לפני שנים. אם קראתם אותו, אתם כבר יודעים מהו כוחם של ההסכמים הללו. יש ביכולתם לשנות את חייכם בכך שיסייעו לכם להשתחרר מאלפי הסכמים מגבילים שאימצתם ביחס לעצמכם, לאנשים אחרים ולחיים עצמם.

בפעם הראשונה שקוראים את "ארבע ההסכמות", קסמו של הספר מתחיל לפעול. מסריו מחלחלים בכם, הרבה יותר עמוק מאשר המילים שאתם קוראים. אתם מרגישים שאתם כבר מכירים כל מילה בספר. אתם מרגישים זאת, אף שאולי אף פעם לא ביטאתם זאת במילים מפורשות. כשאתם קוראים את הספר בפעם הראשונה, הוא קורא תיגר על האמונות שלכם, ומאלץ אתכם להתאמץ מאוד על מנת להבין את מסריו. אתם משתחררים מהסכמים מגבילים רבים, ומתגברים על אתגרים רבים, ואז אתם פוגשים אתגרים חדשים. כשאתם קוראים את הספר בפעם השנייה, התחושה היא כאילו אתם קוראים ספר שונה לחלוטין, משום שיכולת ההבנה שלכם כבר גדלה מאוד. שוב אתם מפתחים מודעות עצמית עמוקה יותר, ושוב אתם מותחים עוד יותר את גבול התובנות. וכשאתם קוראים את הספר בפעם השלישית, זה כאילו קראתם ספר שונה לגמרי.

כבדרך קסם, כי הן אכן קסומות, ארבע ההסכמות מסייעות לכם לשחזר את האני האמיתי שלכם. בזכות תרגול, ארבע ההסכמות הפשוטות הללו יביאו אתכם אל מי שאתם באמת, ולא אל מה שאתם מעמידים פנים שאתם, ולשָם בדיוק אתם רוצים להגיע - אל מה שאתם.

העקרונות של "ארבע ההסכמות" מדברים לליבם של כל בני האדם, מצעיר ועד זקן. הם מתאימים לאנשים השייכים לתרבויות שונות בכל רחבי העולם, דוברים שפות שונות, ודוגלים בתפיסות דתיות ופילוסופיות מגוונות. עקרונות אלו נלמדו בבתי ספר רבים ושונים, החל מבית הספר היסודי, דרך בית הספר התיכון ועד לאוניברסיטה. עקרונות "ארבע ההסכמות" נוגעים לכל אדם, משום שהם מבוססים על היגיון בריא פשוט.

כעת הגיעה העת להעניק לכם מתנה נוספת - את "ההסכמה החמישית". הסכם זה - הסכמה זו - לא נכלל בספרי הראשון, משום שארבעת ההסכמים היו מאתגרים דיים באותה תקופה. ההסכם החמישי נאמר במילים, כמובן, אך משמעותו וכוונתו מגיעות הרבה מעבר למילים. מהותו של ההסכם החמישי היא היכולת לראות את מציאות חייכם בכללותה דרך עיני אמת, ללא מילים. התוצאה של תרגול ההסכם החמישי היא קבלה מלאה של עצמכם בדיוק כפי שאתם, וקבלה מלאה של האחרים בדיוק כפי שהם. קבלה זו תגרום לכם אושר אינסופי.

לפני שנים רבות התחלתי ללמד את תלמידיי חלק מהעקרונות המצויים בספר זה, אך כעבור זמן קצר חדלתי, משום שלא נראה היה שמישהו מהם מצליח להבין מה אני מנסה לומר. למרות שחלקתי עימם את ההסכם החמישי, לא חשתי שהם מוכנים ללמוד את השיעורים העומדים בבסיסו. שנים רבות לאחר מכן החל בני, דון חוזה, ללמד קבוצת תלמידים אותם שיעורים, והצליח במקום שאני נכשלתי. אולי הסיבה שדון חוזה הצליח הייתה האמונה המלאה שלו בהעברת המסר. הנוכחות שלו הקרינה אמת וערערה את האמונות של תלמידיו. הוא סייע להם לעשות שינוי עצום בחייהם.

דון חוזה רואיס היה התלמיד שלי מאז ילדותו, מאז שלמד לדבר. בספר זה אני מתכבד להציג את בני, ואת תמצית השיעורים שהעברנו יחד במשך שבע שנים.

כדי שהמסר שלנו יהיה אישי ככל האפשר, וכהמשך לסגנון המקובל בספרי חוכמת הטוֹלְטֶקים קודמים, החלטנו לכתוב את "ההסכמה החמישית" בגוף ראשון, כאדם אחד. בספר זה אנו פונים אל הקוראים יחד, בקול אחד ובלב אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה