יום שלישי, 20 ביולי 2021

מוזיאון גוף האדם / קייטי וידמן



להוצאת שוקן יש סדרת ספרים מופלאה המדמה תחומי ידע שונים למוזיאונים. כל ספר כזה הוא מעין הזמנה לסיור במוזיאון המוקדש כולו לנושא מסוים: החלל, הצמחים, חיות, הדינוזאורים ועוד. הספר האחרון בסדרה שיצא לאור ממש כעת הוא 'מוזיאון גוף האדם' והוא מוקדש לסקירת על של מבנה גוף האדם.




חווית הקריאה בספר הנוכחי מתחילה הרבה לפני פתיחתו. הוא ספר גדול, מאוד גדול כ-30 ס"מ רוחבו וכ-50 אורכו. אך הוא לוכד את תשומת הלב שלך לא רק בזכות ממדיו החריגים יחסית לספר ממוצע אלא גם בזכות הכריכה היפהפייה שלו. על רק שחור נפרשים חלקים שונים מגוף האדם ובמרכזם הגולגולת האנושית. ייתכן שעבור ילדים צעירים כריכת הספר עשויה להראות מפחידה מעט, אך עבור ילדים בוגרים יותר (שהם גם קהל היעד של הספר) מדובר באמצעי מעורר סקרנות, והספר לא מאכזב.



כמו כל מוזיאון, הספר מחולק לתערוכות הסוקרות כל אחת מערכת אחרת בגוף האדם: השרירים והשלד, הלב וכלי הדם ומערכת הנשימה, העיכול ומערכת השתן, מערכת העצבים והחושים המיוחדים, מערכת החיסון ומערכת הלימפה. התערוכה האחרונה מוקדשת למערכת האנדוקרינית ומערכת הרבייה. אבל עוד לפני הביקור ב"תערוכות השונות" יש חלל כניסה המעניק רקע ראשוני לתצוגות שהקורא עתיד לראות. רקע שמנסה לעשות סדר וליצור רמה ידע אחידה בפני הקוראים שמציצים בו.



הספר מבקש להעשיר את ידיעותיהם של מי שמגלים סקרנות ראשונים למבנה הגוף. הוא אינו פונה לבעלי ידע בתחום אלא מהווה הצצה ראשונית לעולם שהוא אנחנו ויכול להוות בסיס ללימוד מעמיק יותר בתחומים שהקורא ימצא שהוא רוצה להכיר מעבר למידע המופיע בספר.



בילדותי עשו לנו הורי מנוי על אנציקלופדיית בריטניקה לנוער. בימים שלפני האינטרנט היא שמשה אותנו ללימוד והעשרה ולמילוי משימות החקר שקיבלנו בבית הספר היסודי. האנציקלופדיה נהגה לספר אחת לשנה כרך עדכני ובו עדכונים לערכים שונים שהופיעו בו והעשרה בתחומים נוספים. יותר מכל אני זוכרת את הכרך שיצא בשנת 1984 וחלק ממנו הוקדש למבנה גוף האדם. ההסברים אודות מבנה גופינו לוו בשקפים שפרשו מערכות שונות בגוף האדם. אך ייחודם של שקפים אלו הייתה העובדה שהם נבנו בצורה מדורגת, השקף האחרון הכיל את עצמות הגוף ועליו בסדר הגיוני סודרו העצבים, השרירים ומערכות הגוף השונות. כך יכולת להניח אותם אלו על גבי אלו ולראות כיצד משתלבים חלקי הגוף השונים אלו באלו ואיך נראה האדם מתחת למעטה החיצוני שאנו מכירים.




מבנה הספר הנוכחי, בעידן בו המידע העדכני ביותר נגיש באינטרנט לכל דורש, יוצר חווית קריאה אחרת, ייחודית, כזו שמותירה חותם על הקורא ויוצרת אצלו חיבור זכיר יותר מספרים ומידע בנושא. חווית העיון בספר, דווקא בשל גדולו המיוחד, יוצרת עירוב של חושים במהלך הקריאה. במקרה הזה לא רק העיניים הן אלו שצורכות את הספר אלא גם הידיים האוחזות ומדפדפות בו. משקלו של הספר, גודלו, פרישת המידע והאיורים המפרידים בין המערכות השונות, כולם יוצרים אפקט מצטבר שמטביע חותם על הקורא.



על תוכן הספר אחראית ג'ניפר פקסטון, מרצה לאנטומיה באוניברסיטת אדניבורו שבסקוטלנד, המלמדת רפואה ומדעים ומשמשת כחוקרת במעבדה להנדסת רקמות. על איורי הספר אחראית קייטי וידמן, מאיירת ומקעקעת מארצות הברית שמתמחה באיור מדעי ובייחוד באנטומיה. שתיהן יחד הופכות את המפגש עם גוף האדם לחוויה מעוררת סקרנות עבור התלמידים הבוגרים בבית הספר היסודי ותלמידי חטיבות הביניים. הטקסט בספר, כיאה לגודלו, מודפס בפונט גדול המשתלב בעמודים הענקיים והופך את העיון בה לחוויה מהנה גם עבור בני הדורות המבוגרים שישמחו להציץ בו בשעות הפנאי.


אנחנו ממליצים על הספר הזה, כמו על כל ספרי הסדרה, לכל אוהבי הידע ולמי שרוצים לפתח את העניין של ילדיהם במדע ובטבע.


מוזיאון גוף האדם     מאת: קייטי וידמן     איורים: ג'ניפר פקסטון     תרגום מאנגלית: עמנואל לוטם     הוצאת שוקן     2021     104 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה