יום שלישי, 13 ביולי 2021

מרד הפאנדום / אנה דיי

 


יש טעמים שמשתנים עם הגיל, חלקם קשורים להעדפות במזון, אחרים לתחביבים או תחומי עשייה אחרים. גם בעולם הספרות אנחנו משנים את טעמנו ככל שאנו גדלים, החוויה שהעניקו לנו ספרי פעוטות, ילדים ונוער מפנה מקום לספרות שהיא אחרת. אבל לפעמים, כמו במקרה שלי, משהו בכל זאת מתקבע וממשיך גם לחיים הבוגרים. אצלי זו האהבה לספרות פנטזיה. יש משהו בז'אנר הזה שמחבר בין מציאות לחלומות ולאמונה שדברים יכולים להשתנות, גם אם הם מצריכים התערבות פלאית, שהופך את הקריאה בספרי פנטזיה לחוויה שאני מתעקשת שלא לוותר עליה.

תרבות הפנאי הולידה ממד נוסף לתחביבים שלנו, את הפאנדום, מושג שהוא חיבור של המילה מעריץ (Fan) והמילה ממלכה (Kingdom) ומתייחס לקהילה של אוהדי תחום כלשהו שיוצרת מפגשים תדירים (פעם פיזית והיום בעיקר ברשת). אחד התחומים המוכרים ביותר בעולם הפנדום, ובז'אנר הפנטזיה בפרט (אך לא רק) הוא ספרות חובבים (Fan Fiction פאנפיקים), בה חברי קהילת הפאנדום יוצרים מחווה משלהם לעולם הספרותי שהם אוהבים, בעזרת בריאת מציאויות משנה או המשך עלילה של ספר שעדין לא יצא לו המשך. אחד המקומות בהם נפגשים רבים מחברי הפאנדום המוקדש לעולם הפנטזיה (בספרות, בקולנוע ובכל ממשק אחר) הוא הקומיק-קון האמריקאי (בארץ בקנה מידה קטן הרבה יותר מוכר פסטיבל אייקון השנתי).


אנה דיי, מחברת סדרה הפאנדום, מכירה את העולם בו היא יוצרת ומקדישה את סדרת הספרים שלה לעולם הפאנדום, כאשר היא מתמקדת בספרות חובבים ובקומיקון כאמצעים להנעת העלילה שלה. הגיבורים שלה נשאבים לתוך עולם הפאנדום שלהם ומגלים כי המילים שהם יוצרים משפיעים על המציאות בעולם שהאמינו כי הוא ספרותי בלבד. בסיום הספר הראשון בסדרה הם מחליטים לסגור את כל הקצוות ולהיטיב עם האנשים בעולם שביקרו בו, על ידי יצירת פאנפיק מצליח במיוחד שאף יוצר לאור כספר, ואשר מבחינתם סוגר את הקצוות. אבל הדברים לא מחזיקים מעמד...

בתחילת הספר הנוכחי (השני בסדרה) הגיבורות שלו אליס, ויולט וקטי, לא זוכרות את החוויה שעברו בעולם האחר. נייט, אחיה הצעיר של ויולט, שוכב חסר הכרה בבית החולים וזמנו קצוב. ויולט רוצה לעשות הכול כדי שיתעורר, חלום אחד מעמת אותה עם העובדה שקרעי החלומות שהיא נושאת עמה הם בעצם זיכרונות אמתיים שקרו לה ולחברותיה בעולם אחר. כשהיא מנסה לספר על כך לחברותיה הן מתנגדות לקבל זאת בתחילה, אבל היא מחליטה לפעול. היא רוצה לחזור בחזרה לעולם האחר כדי להביא אתה את אחיה. 

כשהן מגלות כי נכתב פאנפיק חדש בהמשך לספר שיצרו, פאנפיק שמשנה את המציאות בעולם שביקרו לרעה, הן חייבות לעשות משהו בהקדם.. ויולט מחפשת את הדרך לחזור לעולם הספרותי בו ביקרה עם חברותיה, ואליס שעדין מהססת מוצאת עצמה לבד במציאות המוכרת כששתי חברותיה עברו לעולם האחר. בזמן שהן פועלות במציאות האחרת, היא משתמשת בכלים שיש לה כדי לשנות את המציאות שלהן ולמנוע מאחרים להשפיע עליה.


יש משהו קסום בסדרת הספרים הזו, המשחקת עם חלום שיש לקוראים לא מעטים והוא לבקר בעולמות עליהם קראו ונגעו בליבם. הגיבורות של הספר הנוכחי עושות בדיוק את זה, גם אם הפער בין העולם הספרותי למציאות החיים באותו עולם ממש, עצום. אם אהבתם את הספר הראשון בסדרה, אין ספק שתרצו לקרוא גם את הנוכחי. אני לא יודעת אם עתידים לצאת ספרים נוספים, אבל אישית הייתי שמחה לקרוא גם המשך לסיום העלילה בספר הנוכחי. למי שטרם התוודע לספרים, מדובר בספרי פנטזיה קלילים שמתאימים לנוער צעיר וממש, אבל ממש, כיף לקרוא אותם. מומלץ.



מרד הפאנדום (הפאנדום 2)     מאת: אנה דיי     אגם הוצאה לאור     2021    302 עמ' - כולל תודות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה