יום שלישי, 22 ביוני 2021

כוכב הילדים / קרולינה, מאור כהן, להקת בום פם

 


לפעמים יש לי תחושה שכל אחד חושב שהוא יכול לכתוב לילדים, כל אדם שהמציא סיפור לילד שלו, שמכיר חרוזים בעברית, חשוב שזה פשוט וטבעי להוציא ספר לאור ולמכור אותו להורים לילדים. בין שלל הספרים שנוחתים על שולחני לאורך השנים, היו הרבה מאוד ספרי שירה לילדים. מאחורי רובם עמדו רעיונות יפהפיים, חלקם הסתכמו גם בתוצר ראוי אבל אחוז לא מבוטל מהם היה פשוט תרגום גרוע של חוויה משפחתית מהנה לכדי מוצר שלא ראוי לעלות על מדפי הספרים של הילדים.

ולמה אני כותבת את כל זה? כי הספר הנוכחי, "כוכב הילדים" מרגיש נכון עוד בשלב קריאת השירים בספר, בלי שהיה לנו מושג שהם מלווים בלחן ובביצועים שנהנה מהם (גילוי נאות: גם המבוגרים). אנחנו לא מכירים את כל הכותבים והיוצרים בספר הנוכחי, אבל את אלה שכן הכרנו דרך עולם המבוגרים. המוסיקה שלהם לקהל המבוגר היא לגמרי לטעמנו, לכן הסתקרנו לראות מה הם יכולים יצור יחד עבור ילדים, והופעתנו, לטובה.




השיר הפותח את הספר "למה?" פשוט זורם על הלשון והילדים נהנים להקשיב לו. החריזה טבעית, השאלות מתחברות עם שלב התפתחותי טבעי (ומעצבן לפעמים) של ילדים, שלב בו הם שואלים אותך שאלות שחלקן גורמות לך לחשוב על דברים שמעולם לא בחנת אותם בעצמך. אז עם חצי קריצה להורים ופניה ישירה לילדים, היוצרים של השיר הזה חיברו כמה שאלות נפוצות, כמה שהיה צריך להתאים אותן לחריזה ועוד פניה להורים העייפים ויצרו שיר כייפי במנגינה שהורים יכולים ליהנות לזמזמם גם בעצמם.




"משחק החרוזים" הוא השיר שכמעט סוגר את ספר שירי הילדים הנוכחי. גם הוא עוסק בחרוזים ולוקח את המשחק בהם צעד אחד קדימה, לא סתם מילים שמתחרזות אחת עם השניה אלא יצירת נונסנס של ממש. היוצרים מחברים לכל חיה משהו שלא מאפיין אותה, בכלל, וחורזים לזה חיה עם גורם לא מאפיין נוסף. הם עושים את זה באופן משעשע ומלא חן והלחן שהצמידו לו, לגמרי נשמע כמו משהו שילד יזמזם לעצמו בזמן שהוא ממציא שיר, תוסיפו לזה הרעשה כבדה ויש פה חוויה שהיא אולי נתפסת פחות ילדותית באופן טבעי, אבל לגמרי מתחברת לדרך בה ילדים יוצרים בעצמם.



את השירים בספר מלווים איוריו של גל מלניק, המעניקים למילים מעטפת צבעונית על גבי רקע בצבעים משתנים, המתכתב עם תכני השיר.


"כוכב הילדים" הוא בדיוק ספר השירים שמתאים לדור הילדים הנוכחי, וכזה שנכתב גם קצת עבור ההורים של הוים. הוא פשוט עשוי היטב, בחריזה נפלאה ובטקסטים משעשעים שלא מוותרים על המבוגרים שמקריאים אותו, ומעובד מוסיקלית באופן שמעניק הנאה לא רק לילדים. נוסף לכל, הוא מלווה בברקוד שמאפשר להורים להשמיע לילדים את הלחן והביצועים לשירים שמופיעים בו, ובדור של היום מאפשר לילדים עצמם להשתמש בו כדי לשמוע בעצמם את השירים שהם רוצים. מומלץ בחום לילדי הגן ולהורים שלהם.



כוכב הילדים     מאת: קרולינה, מאור כהן, להקות בום פם     איורים: גל מלניק     הוצאת אגם     2021     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה