יום רביעי, 23 ביוני 2021

הילדה שרצתה / מאירה ברנע-גולדברג



אנחנו כהורים רוצים לעשות את כל מה שביכולתנו כדי שילדינו יהיו מאושרים, גם ההורים של הילדה בספר הנוכחי, הילדה שרצתה. היא יוצאת מחדרה אל הסלון ופונה להוריה, יש לה בקשה. אבל עוד לפני שיש לה שהות לבקש הוריה ממהרים לנחש מה היא רוצה ולמלא את מבוקשה....



כשהם חושבים שהיא רוצה להיות זמרת, הם קונים כלי נגינה, מזמינים מורים לפיתוח קול, תופרים בגדים להופעה, מקימים במה.. אבל זה לא מה שהיא רוצה וכשהיא אומרת את זה להורים שלה הם ממהרים להגשים את החלום שהם חושבים שיש לה:  להיות שחקנית כדורגל. הם קונים שערים, כדורים, מביאים מאמנים, מתכנים לשתול דשא ועוד ועוד אבל שוב זה לא מה שהיא רצתה. וכך הדבר חוזר על עצמו אולי היא רוצה להיות שפית מדופלמת? לא, מגלת ארצות? גם לא. היא גם לא רוצה להיות אסטרונאוטית ורגע לפני שהם מנחשים משהו אחר, הילדה עוצרת אותם ומבקשת שיקשיבו לה. ומה שהיא רוצה פשוט ואפשרי ממש עכשיו.


ובדיוק כמו שקורה בחיים, הרצון לסייע לילדים גורם לנו לפעמים לקבל עבורם החלטות שונות מאלו שהיו מעדיפים לקבל בעצמם. יש רגעים בהם הכוונות הטובות שלנו לא מתאימות לצרכים ולרצונות של הילדים שלנו. הספר הנוכחי מציג זאת בהקצנה משעשעת אבל המציאות היומיומית מלאה באירועים קטנים כאלו, בהם אנו מנסים לכוון את ילדינו ללכת בדרך שאנו סוללים עבורם כדי שיהיה להם קל יותר בחיים. להכוונה ולרצון הטוב שלנו יש מקום בעיצוב האנשים שהם יגדלו להיות, אבל את הדרך שהם צריכים ללכת בה עליהם לפלס בעצמם.

הטקסט בספר הנוכחי מותאם לילדי גן בוגרים. הוא מכיל בתוכו משפטים חוזרים וזכירים, שהילדים יכולים לחזור עליהם כבר תוך כדי ההקראה הראשונה:

בכל פעם שההורים הגשימו לילדה בקשה שניחשו, מופיעים בלוני דיבור קבועים החוזרים על עצמם. האב האומר: "הפתעה! רצית להיות ____? בבקשה!, ואילו האם ממשיכה: "עשינו הכל כדי להגשים לך את המשאלה"

בכל פעם אחרי שהילדה מודה להם אבל מנסה להסביר מה היא באמת רוצה חוזר על עצמו המשפט הבא: "הכי בעולם הייתי רוצה.." והמענה המידי של צמד ההורים מופיע גם הוא בכל דיאלוג כזה, האב משיב: "אל תגידי כלום, אל תוסיפי מילה..." והאם ממשיכה: "אנחנו כבר יודעים לבד. חכי רק שניה, ילדה אהובה".

וזו הזדמנות להתענג על הבחירה של המחברת להעניק לשני ההורים משקל שווה בדיאלוג מול הילדה, כך שהם מחלקים ביניהם את הדברים שהם רוצים לומר לה והקוראים הצעירים מקבלים תחושה של הורות שיתופית, של דיאלוג וקרבה, שמתחברים ביחד עם העלילה כולה לתחושה של משפחה חמה ואוהבת, גם כשהיא לפעמים מפספסת קצת בניסיון להבין מה הילדה רוצה. לא רק ההורים בספר שוויוניים, הבחירה של המחברת להעניק לכל מקצוע מייצגים משני המינים, היא נדבך נוסף בבחירה שלה ליצור ספרות ילדים שפונה לכל המינים והדתות באופן הנותן מקום לדעות שונות.


את הספר מלווים איוריו המקסימים של רמי טל אשר מכניס אותנו לעולמם של הילדה שרצתה ובני משפחתה כבר מן הפורזץ (צמד העמודים הפנימיים של הכריכה) הרומזים לקוראים הצעירים אילו הרפתקאות מחכות להם בספר הנוכחי. איורי הספר הנוכחי מתכתב עם ספרים קודמים של הסופרת מאירה ברנע גולדברג, בפתיחת הספר נעלי הבית של הילדה הם כראמל החתול, כמו גם הדגם של מכנסי האם, המכיל את טבעיות רגליו של אותו חתול ממש ואליו. דמות האם זכורה לנו מספר הילדים "רועי אמר" ודמות הילדה עצמה כבר הופיעה בספר "הילדה שניסתה", וגם חלק מן הדמויות האורחות הופיעו בספרים הקודמים. דמות נוספת המלווה את בני הבית בכל האיורים, אף כי אינה מופיעה בטקסט, היא הכלב המשפחתי שהילדים ישמחו לחפש ולמצוא בכל צמד עמודים.

כל הדמויות בספר נינוחות ומחייכות, גם אם התקשורת ביניהן לא מושלמת. הן מופיעות בפרופורציות אנושית להפליא, בגדלים ואפילו בגווני עור שיער ועיניים שונים, גם כיסוי ראש, כיפה, שמלה או מכנסיים לילדות, גברים ונשים שעוסקים במכלול התפקידים המוצגים בספר גם בטקסט וגם באיורים, כולם יוצרים תחושה המזמינה ילדים מכל הזרמים, העדות והצבעים להתחבר לספר הנוכחי.


מדובר בספר ילדים מקסים עם הרפתקאות מקוריות ובקשה יומיומית אחת שמעניקים לילדי הגן הבוגרים הנאה שלמה. אנחנו ממליצים.


הילדה שרצתה     מאת: מאירה ברנע-גולדברג     איורים: רמי טל     כנרת זמורה דביר הוצאה לאור     2021     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה