יום שני, 14 ביוני 2021

השיעור של קלודיה (מועדון הבייביסטיריות 4) / רינה טלגמאייר

 




אנחנו אוהבים את הספרים הגרפיים של ריינה טלגמאייר, אלו שכתבה ואיירה בעצמה וגם את סדרת 'מועדון הבייביסיטריות' שנכתבה במקור על ידי אן מ. מרטין וכיכבה ברשימות רבי המכר כבר מתחילת שנות ה-80 של המאה שעברה. מכיוון שהספרים הללו כבר בני 40 (חלקם) אין ספק שהעיבוד המחודש שלהם מצריך התכתבות עם העידן המודרני, ובכל זאת פה ושם עוד קצת מרגישים את הצורך לדבוק בעליולת המקוריות ולכן הטלפון הקווי (שהיום כמעט אין מי שמשתמש בו, גם בקרב המבוגרים מאוד) הוא חלק בלתי נפרד מהעלילה. חוץ מזה, לפעמים הצורך להתנתק מהגאדג'טים שממלאים את חיינו בשנים האחרונותת, מחזיר קצת שפיות לעולם הילדים והנוער בספר, והם ממלאים את זמנם בלעשות דברים שילדים עשו לאורך מאות בשנים, וילדים של היום היו עושים הרבה יותר אם רק היינו יוצרים להם הזמנויות לנהוג כך.

5 בנות מרכיבות את מועדון הבייביסיטריות, בשלושת ספרי הסדרה הראשונים העמידו במרכזן שלוש מהן: קריסטי סטייסי ומריאן, והספר הנוכחי, הרביעי במספר, מוקדש לקלודיה.



קלודיה היא אמריקאית ממוצאת אסייתי, אם הייתי צריכה לנחש, גם בגלל השנה בא יצא לאור הספר המקורי, הייתי משערת שמשפחתה הגיעה מטייואן (מאוד ייתכן שהמדינה מצוינת באחד מן הספרים הקודמים בסדרה, אבל כרגע אני מוותרת על איתורם וחיפוש המידע, פשוט תצטרכו לזרום איתי בנושא)

היא מתגוררת עם שניה הוריה, שעובדים, סבתא ואחותה הגדולה והחכמה, מאוד חכמה. בניגוד אליה קלודיה היא לא כל כך מוצלחת, מה גם שאת הזמן הפנוי שלה היא אוהבת להקדיש לאופנה ולחברות שלה, לא בהכרח בסדר הזה. שנת הלימודים הסתיימה והבנות מחליטות להמשיך את מיזם הבייביסיטרינג שלהן ולהוסיף לו קיטנה בבוקר. הדברים לא הולכים בקלות כמו שחשבו, אבל איכשהו החוויה מחשלת ומלמדת אותן ואת הילדים כיצד להסתדר גם במצבים לא כל כך נעימים.

במקביל, סבתה של קלודיה עוברת שבץ מוחי שקלודיה מרגישה אחראית לו במידה מסוימת משום שהוא התרחש בזמן שסבתה שהתה איתה ועם אחותה בבית והן היו עסוקות, אלא מה, בלריב. האישפוז של סבתה מוביל אותה להחליט לוותר על כל עיסוקיה ולהתמקד בטיפול בסבתה, היא יודעת ששני הוריה עסוקים מאוד וגם אחותה שלימודיה חשובים לה מאוד, אז היא מפנה את כל זמנה ומבלה בבית ביחד עם סבתה בתרגול פעולות פשוטות, מילים ומשפטים כדי לבדוק האם ניתן להחזיר לה את השליטה בהם כפי שהיו לפני השבץ.

זה לא ממשיך כך עד סוף הקיץ כי החברות שלה ובני משפחתה מדברים על הנושא וכולם מגלים עוד צדדים שלא הכירו באחרים.



אם הייתי צריכה להחליט מי קהל היעד של הספר הנוכחי הייתי אומרת שהוא בגיל מקביל לבנות שמככבות בו, תלמידות בוגרות בבית הספר היסודי או הצעירות בחטיבת הביניים. התוכן שלו נע על התפר בין ילדות ובגרות, על הרצון להתנהל כמו מבוגרת לצד המפגש עם המציאות שמבהיר שיש עוד הרבה מה ללמוד.

בסיום הספר הנוכחי ממתינה הפתעה, תוספת נחמדה בה מחברת הספר נותנת הצצה מרתקת לתהליך היצירה של רומן גרפי, כשהיא מדגימה איך נוצרו צמד עמודים בספר הנוכחי. החל מן הטקסט המקורי ששימש כבסיס לאיורים ולבלוני הטקסט, דרך איורי הבסיס שנועדו להחליט אילו פרטים יככבו באיור ואילו משפטים יוכנסו אליו וכלה ביצירת האיורים שאנו מכירים בכלים הידניים והטכנולוגיים השונים. כל שלב כזה מוצג באופן ויזואלי ומלווה הסבר פשוט ומאיר עיניים על דרך היצירה.




רומנים גרפיים הם דרך מופלאה לחבר לעולם הספר גם מי שמתקשים בקריאה או סתם פחות אוהבים אותה, כדי ליצור קשר שיוכל בעתיד להתפתח לחוויה עמוקה ורחבה יותר. אנחנו אוהבים את הסדרה הזו מאוד וחושבים שהקסם שבה טמון ביכולת שלה לשמר את הנאיביות הילדותית עוד קצת. מומלץ בחום, במיוחד לבנות 11-13.


השיעור של קלודיה (מועדון הבייביסיטריות 4)     מאת: ריינה טלגמאייר     מאנגלית: אורנה כץ     כנרת זמורה דביר     2021     141 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה