יום רביעי, 9 בספטמבר 2020

מי יבוא אתי? / רונית רוקאס

 



כשחושבים על האופן בו ילד צעיר מתבונן על ספר, מסתכלים לאן פונות עיניו. כשמדובר בספרי ילדים מה שלוכד את תשומת הלב של ילדים קטנים הוא הצבעים והדמויות. הספר הנוכחי קורץ לעיניים הצעירות עוד ממבט על שדרתו הכתומה הלוכדת את תשומת הלב לצד ספרי ילדים רבים אחרים שצבע שדרתם בדרך כלל זועק פחות.

מבט על הכריכה הקדמית, מזמין את הקורא הצעיר להרפתקאות, הדמות הניצבת בחזית נמצאת בדרך למקום כלשהו, הרגל הקדמית מתרוממת, בתנופה, והידיים אוחזות תיק גב. מבטה מופנה הצידה לעבר יעד כלשהו, ופניה מביעות נחישות. וגם אם הקוראים הצעירים לא יודעים לכנות את כל המרכיבים הללו בשם, הם בהחלט מזהים אותם ומסתקרנים.

ברקע ניצבת חומה גבוהה, בתחתיתה נמצאים מבנים צבעוניים ובלונים רבים, ומקדימה, ממש סמוך לדמות המרכזית מסתתרת בין השיחים ארנבת, כזו שהדמות עצמה אינה רואה אבל הילדים בהחלט מבחינים בה, וגם היא עצמה מתבוננת בדמות, במבט מעט מהוסס...

על הכריכה האחורית המצב קצת שונה, הארנבת ניצבת בראשו, מציצה לעבר הדמות שנמצאת בקצה התחתון שלה ומתבוננת ישירות אלינו. וכשפותחים את הספר. צמד העמודים הפנימיים הצמוד לכריכה (הפורזץ), נותן לנו הצצה אל שורת הדמויות שעתידות לככב בספר. גורי בעלי חיים, כל אחד ישן במקום החביב אליו, ועל פני כולם הבעת פנים רגועה. במרכז הפורזץ ניצבת הדמות שלנו עושה את דרכה אל הלא נודע. שתי דמויות בלבד ערות מלבדה, הארנבת שפגשנו על הכריכה והינשוף, שהוא חיית לילה.

בעמוד הבא, הקסם מתחיל. בלב החומה נמצא שער פתוח, ובלבו ירח מציץ מבין העננים, כולם יחד יוצרים אווירה קסומה המזמינה את הקורא לצאת למסע. וכך הוא מתחיל...




על צמד העמודים הפותח של הספר פרושה איור של גן חיות בשעת שקיעה. איך אנחנו יודעים שמדובר בגן חיות? כך כתוב על החומה המקיפה אתה מתחם המצויר. מימין, ניצב שומר הגן ולשמאלו השער שפגשנו בעמוד הפתיחה של הספר, דרכו יוצאים כל המבקרים לביתם. רק בעל חיים אחד מתבונן בהם בעת יציאת, גורת דובים לבנה שעל פניה הבעה שואלת. 

החל מצמד העמודים הבא מצטרף טקסט לאיורים, ואנו מתבוננים כיצד יורדת החשיכה על הגן. בתחילה אנו עוקבים אחר גורת הדובים וחברה גור הדובים, עליהם מתבןנן ביחד איתנו הינשוף, מתחת לינשוף ממש בקטן נמצאים מספר גורי חיות נוספים, משוחחים ביניהם, אבל תשומת הלב העיקרית ממוקדת בגורי הדובים. אנו עוקבים אחריהם ורואים כיצד הם ישנים במערת הגן עד שגורת הדובים, דובונת זהו שמה, מתעוררת ומבקשת מדובון לבוא אתה. לגלות מה מסתתר מאחורי חומת הגן שלהם. הוא עייף מדי, והיא אוספת את הצידה שהכינה מראש ויוצאת לחפש, בשקט כדי לא להעיר את שומר הגן, מי יבוא אתה לגלות מה מסתתר מאחורי החומות.

היא פונה לקופיף הצעיר, אבל גם הוא עייף, לפילון שמעדיף לשחק, לזברות שאוכלות ולנמרים שמסרבים. הארנבת שרואה אותה מציעה להצטרף, אבל דובונת אינה שוומעת אותה. דובונת ממשיכה לשוטט בגן ולחפש חברה, וכשהארנבת קוראת לה שוב היא שומעת אותה. היא לא מכירה את הארנבת ומסבירה לה שהמסע מפחיד, אבל לארנבת יש תכנית, ואחרי שהיא מציגה אותה לדובונת הן משוחחות על מה שהן עומדות לגלות מחוץ לחומות. אבל השמש הזורחת מסכלת את התכנית שלהן, שומר הגן עלול לראות אותן ולמנוע מהן לצאת. אז הן מחליטות לצאת למסע שלהן למחרת.

למחרת, הן יוצאות ביחד עם חבריה של ארנבת, וכל הגורים הקטנים שהיו עייפים כשדובונת הציעה להם להצטרף יום לפני, מבקשים מהן לחכות...




אפרת דהאן, מאיירת הספר, היא בוגרת מסלול איור ואנימציה במכללת שנקר. האיורים שהעניקה לספר הנוכחי יוצרים אווירה קסומה לכל אורכו. המחשבה ותשומת הלב שהוענקו לפרטים הקטנים המרכיבים את הספר, וכל איור ואיור, מצטרפים יחד והופכים את החוויה הלילית המתוארת בו לאור הירח, לכזו שמעוררת עניין וסקרנות. הבחירה בצבע לבן לגיבורת הספר, מאירה כל איור ואיור, גם כאלו בהם לכוכבי השמים ולירח יש פחות מקום להאיר את הסביבה.

לכל הדמויות בספר הבעות פנים מובחנות, המספרות ללא מילים את הסיפור שלהן ומאפשרות לילדים צעירים לחוש את התפתחות העלילה גם אם אינם שומעים את הטקסט מיד.



מחברת הספר, הסופרת רונית רוקאס, משליכה על עולמה של גורת דובים אחת, את הסקרנות המאפיינת ילדים צעירים רבים, סקרנות המהולה בפחד. ילדים רבים מבקשים לחרוג מן הגבולות המוצבים להם, על מנת ללמוד יותר על העולם סביב להם, אך בד בבד חוששים לצאת מן העולם המוכר והבטוח ומבקשים לעשות זאת יחד עם מי שיעניק להם תמיכה. דובונת, גורת הדובים, פועלת כדרכם של ילדים רבים המבקשים לקרוא תיגר על המגבלות שהציבו להם המבוגרים (שומר הגן במקרה שלה), אך זקוקים לתמיכה כדי לעשות זאת.

באופן אישי, זהו אחד מספרי הילדים היפים ביותר בהם נתקלנו בשנה האחרונה, והעיון בו היה חוויה ויזואלית מהפנטת ממש גם למבוגרים. סיפורה של גורת הדובים הצעירה קוסם לילדים צעירים, אשר מבקשים אף הם לצאת להרפתקאות ולגלות את העולם שמבעבר לגבולות. מומלץ בחום כסיפור לפני השינה לילדים צעירים, וכספר מענג במיוחד לילדים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה.


מי יבוא אתי?     מאת: רונית רוקאס     איורים: אפרת דהאן     כנפיים הוצאה לאור בשיתוף הוצאת כתר     2020     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה