יום ראשון, 13 בספטמבר 2020

מוזיאון החלל / כריס וורמל ורמאן פרינג'ה

 



במבט ראשון, לוכד את המבט הגודל העצום של הספר הנוכחי: 37X27.5 ס"מ. הספר פשוט ענק. המבט השני נמשך לאיורים המרהיבים המופיעים על הכריכה ולאופי הדפים בספר. בניגוד למה שניתן לצפות בדרך כלל מספרים בגדלים הללו, הטקסט והאיורים בתוכו מודפסים על דפי נייר עבדים במיוחד עם מרקם שנותן תחושה משתנה עם הדפדוף בספר, אך לא דפי כרומו מבריקים. גם גוון הדפים, גוון של נייר ממוחזר, משלים את החוויה המיוחדת שמעניק הספר למעיינים בו.





להוצאת שוקן, יש מספר סדרות ספרים הפונות לילידם ולנוער צעיר ומודפסות בפורמט ייחודי, הספרים גדולים מהממוצע באופן ניכר, והתוכן המעשיר שלהם מורכב באופן שווה ממידע המופיע בתוך הטקסט, ופן חווייתי, איורים, תמונות או כלים חווייתיים שונים. אנחנו התאהבנו בסדרת הספרים החווייתית שלהם כשפגשנו את הספר "מצרים העתיקה" ולאחר מכן גילינו את חבריו לסדרה (ביניהם: חייו ותקופתו של ויליאם שייקספיר, מרקו פולו ומסעותיו בארצות רחוקות). ראינו באופן בלתי אמצעי, איך הספר מהווה אטרקציה המעניינת באופן שווה ילדים בגילאי 6-12, שהתענגו על העיון בו שוב ושוב, כשהם פותחים את החלקים המוצמדים לדפים, שולפים את הפריטים שהם מכילים ומחזירים אותם למקומם.





את סדרת הספרים הנוכחית, המקדישה כל ספר להיבט אחר בעולם הסובב אותנו, פגשנו לראשונה דרך הספר השלישי שלה שתורגם לעברית: "מוזיאון הצמחים" שזכה אצלנו לכינוי שהכרנו לראשונה לפני שני עשורים כשצפינו בסדרה סיינפלד: "ספר שולחן קפה". מדובר היה בספר יפהפה ויזואלית, גדול מאוד מהממוצע ובמידה מסוימת מקביל לאנציקלופדיה מבחינת כמות המידע והאופן בה הוא מחלוק לאורכו. 



הספר הנוכחי "מוזיאון החלל" בנוי במתכונת דומה, אך הפעם נדמה כי קהל היעד שלו מעט צעיר יותר, ושפתו מותאמת לעולמם של בני נוער המגלים עניין בגרמי השמיים השונים ואופן היווצרותם.  את הספר כתב פרופ' רמאן פרינג'ה, פרופסור לאסטרופיזיקה ביוניברסיטי קולג' בלונדון, אנגליה. רמאן חיבר כבר ספרים המנגישים את התחום לציבור, ולבני נעור בעיקר. על איורי הספר הופקד כריס וורמל, אוטודידקט בתחום החריטה והדפוס, אשר יוצר את איוריו בעזרת חריטה על עץ ולינוללאום ואייר ספרי ילדים רבים.

השניים חברו יחד ליצירת חוויה מהפנטת ויזואלית המלווה בטקסט מממוקד, המסביר בשפה פשוטה ובגובה העיניים מושגים מעולם האסטרופיזיקה.


עוד הרבה לפני פרוץ מגיפת הקורונה, חשבו יוצרי סדרת הספרים הנוכחית על יצירת מעין מוזיאון מודפס המתמקד בנושא מסוים. והספר אכן בנוי כמעין סיור במוזיאון וירטואלי העוסק בגרמי השמים. הוא נפתח במבוא קצר המציג לקוראים את מה שהם עתידים לראות בהמשך ואז מחולק לשעה תצוגות הסוקרות היבטים שונים שלו:

מבט על החלל, מערכת השמש, השמש, שמי הלילה, הכוכבים, גלקסיות והיקום. כל תצוגה כזו שוטחת בפני הקורא מושגים בסיסיים בתחומה, והתצוגות מבוססות אלו על אלו, כשהמושגים הנלמדים מהווים נדבכים שונים ביצירת המבנה הסופי. מחבר הספר מודע באופן ישיר לאופן בו בוחנים ילדים ונערים צעירים את החלל, והוא מתייחס לשאלות הטבעיות המתעוררות בקרבם: איך מסתכלים על החלל?, מהם הכוכבים הכי קרובים לכדור הארץ?, איך נראים השמיים ממקומות שונים על פני כדור הארץ?, האם יש חיים על כוכבים אחרים?

בסוף הספר צירפו עורכי המהדורה העברית מידע על ספרים בשפה עברית ואתרים ישראליים העוסקים בתחום ויכולים לספק את סקרנותם של מי שקראו את הספר ורוצים לקבל מענה על תהיות שהתעוררו בהם במהלך הקריאה בו, ולהרחיב את ידיעותיהם.



מדובר בספר מתנה מרהיב ביופיו, שהוא חוויה ויזואלית לא פחות ממקור מידע מעשיר. שפתו של הספר מותאמת לעולמם של בני נוער, והמידע המוצג פה נבנה באופן שעונה על הסקרנות הטבעית של נוער צעיר. המלצה חמה שלנו למי שהחלל והכוכבים שסביבנו מעניינים אותם, ילדים ומבוגרים כאחד, כבסיס ללמידה ראשונית. אם חיפשתם מתנה מיוחדת לחגי תשרי הקרבים והבאים, זה הספר בשבילכם.


מוזיאון החלל     מאת: רמאן פרינג'ה     אייר: כריס וורמל     מאנגלית: עמנואל לוטם     הוצאת שוקן     2020     96 עמ'

תגובה 1: