יום ראשון, 6 בספטמבר 2020

ג'ק והגאונים - בקצה העולם / ביל ניי וגרגורי מון

 



ג'ק, אווה ומאט הם שלושה אחים. מאט, הגדול ביניהם, בן 15, ואילו ג'ק ואווה בני 12, אבל הם אינם תאומים. למען האמת שלושתם אינם אחים ביולוגיים. ג'ק נדד בין משפחות אומנה שונות עד שהגיע למשפחת האומנה האחרונה שלו, שם פגש את השתיים שהגיעו לשם גם. שלושתם יחד החליטו לבקש מהמדינה לאשר להם לגדל את עצמם יחד, והצליחו. אז כעת שלושתם מכלכלים את עצמם בתבונה ולומדים כפי שדורשים חוקי המדינה.

איך הם הצליחו לעשות זאת? אווה ומאט גאונים, זה אומר שהם רוכשים לעצמם מיומנויות שונות במהירות ויודעים להתמודד כמעט עם כל דבר שצריך לטפל בו, אבל ג'ק זוקף לזכותו את ההון הקטן שצברו לעצמם, בזכות שיר שהוציאו כספר שירה שלווה במתקפת יחסי ציבור שהצליח לסדר להם בעזרת סרטון יוטיוב ובו הוא מחייה כלב... את הפרטים עצמם כדאי שתקראו לבד בספר.

שלושתם לומדים בחינוך ביתי, ומכיוון שלג'ק יש שני אחים גאונים הוא גם מצליח לעמוד בדרישות הלימודים מבני גילו. נציגה של שירות הרווחה של מדינת ניו יורק מפקחת על חיי היום יום שלהם, דואגת לבדוק שהמקרר מלא, שהציוניים בסדר ושהם נקיים וישנים היטב. מה שמותיר להם די הרבה זמן לעשות את מה שהם באמת אוהבים, אווה לבנות מכשירים מכניים משוכללים, מאט להבין חוקיות פיזיקלית ומתמטית וג'ק ללמוד על המציאות באופן ישיר. זו גם הסיבה שהם נקלעים להרפתקה שלא יוכלו לצפות את סופה.

אווה שולחת את פרד (חשוב לציין כבר בשלב הזה שאווה נוהגת לתת לכל המצאה מכנית שלה שם, היא חושבת שככה צריך להתייחס אליהן, באופן אישי), הרחפן שבנתה, לרגל אחרי מבינה חדש שקם בשכונה שלהם ואין להם מושג בדיוק מה יש בתוכו. הם לא מצאו כניסה שמובילה אליו, החלונות שלו אטומים וכלפי חוץ מתנהגים כמראות, ואיש אינו נכנס ויוצא ממנו. הרחפן של אווה מצליח להתקרב מאוד אל הבניין ולצלם אותו, אבל כהרף עין משהו לוכד אותו ומושך אותו לתוך המבנה פנימה, ולא נודע כי הרחפן בא אל קרבו.

אווה לא מתכוונת לוותר על הרחפן שלה, אבל ג'ק מזכיר להם שלבניין אין כניסה. ג'ק מציע לכתוב לעובדי הבניין מכתב התנצלות ולבקש מהם יפה שיחזירו לאווה את הרחפן שלה בחזרה, ומכיוון שאין לבניין תיבת דואר הוא מחליט להשליך אותו למקום בו נתפס הרחפן שלהם ונעלם. המכתב שלו נעלם באותה הדרך אבל אף אחד לא מחזיר להם את הרחפן של אווה.

מאט שמשער שיש למקום כניסה שתמצא באופן לא קונבנציונלי, הוא מתרגם את התאוריה שלו לכדי מעשה והשלושה אכן מוצאים את הכניסה הלא קונבנציונלית, נכנסים אל המבנה ובורחים ממנו במהירות, דרך יציאה לא צפויה אחרת, כשהם מגלים בו רובוט לא ידידותי בכלל... 

הרחפן של אווה, המכתב של ג'ק והדרך בה מצא מאט את הכניסה לבניין לוכדים את תשומת לבו של הבעלים אשר יוצר אתם קשר ומציע לכל אחד מהם הצעה שהוא יודע שלא יוכלו לסרב לה. ג'ק פחות מרוצה משני אחיו, שמוצאים אפשרות לממש את היכולות הנדירות שלהם בתחומי ההצטיינות שלהם, אבל גם הוא מתקשה לסרב להצעה הבאה שלוקחת את שלושתם למסע לאנטרקטיקה, בה היכולות המשותפות שלהם יאפשרו להם לפתור תעלומה מסתורית


אם קראתם את תיאור הספר עד כה, אין ספק כי הבנתם שמדובר בספר הרפתקאות. כדרכם של ספרי הרפתקאות מימים ימימה, הוא גדוש מעט יותר מממוצע העשייה היומיומי של ילדים בבית ספר יסודי, אך יש לו טוויסט חביב שנדמה כי ימצא חן הן בעיני הקוראים הצעירים והן בעיני הוריהם, הוא מבוסס על שורה של תגליות מדעיות, פיתוחים חדשניים ומידע עדכני הנוגע לכל היבט והיבט של המתרחש בספר. 

ביל ניי, הוא מדען וממציא שהחליט לתרגם את הידע הרב שיש לו לספר ילדים שיצליח לעורר בהם עניין ויאפשר להם ללמוד מושגים מורכבים באופן חווייתי. מכיון שלא רצה ליצור ספר מדעי, או ספר משעמם או ספר דידקטי מדי, הוא חבר לסופר גרגורי מון, שעסק בנושא עוד קודם, ויחד יצרו השניים סדרת ספרי הרפתקאות, אשר לא נופלת מספרי הרפתקאות אחרים ועוד מעניקה ערך מוסף לקוראים הצעירים של הספר, הלומדים עקרונות מדעיים ונחשפים לתגליות ופיתוחים עדכניים, ולכסף של הוריהם שרכשו להם אותו. בסופו של הספר יש התייחסות קצרה לעקרונות המדעיים שהוזכרו בו, לפיתוחים השונים שמופיעים בו (אף כי קשה להאמין שחלק מהם אכן קיימים) וגם לנקודות המעטות בהן לקחו לעצמם היוצרים חירות לברוא כמה דברים שעדין לא נצפו במציאות.

בניגוד לספרי ההרפתקאות שנכתבו בדורות הקודמים, בספר הנוכחי למין הנשי חלק משמעותי בהתפתחות העלילה, והן ממלאות תפקיד שווה לזה של הגברים. לא דבר של מה בכך בספרות שפנתה בעבר בעיקר למן הזכרי. הנשים, והגברים, בספר הנוכחי ממלאות שלל תפקידים, וזוכות לאפיוני אישיות מגונים ושנים זה מזה.


"ג'ק והגאונים - בקצה העולם" הוא ספר הרפתקאות קולח, מרתק ומעשיר כל כך שנדמה לנו שהורים לא מעטים יהיו סקרנים ללמוד יותר על שלל הפיתוחים המוזכרים בו ולא כל כך מוכרים לציבור הרחב. המלצה חמה לתלמידי הכיתות הבוגרות בבית הספר היסודי.


ג'ק והגאונים - בקצה העולם     מאת: ביל ניי וגרגורי מון     איורים: ניק אילוזדה     מאנגלית: עפרה דוכין     ספרית פועלים     2020     287 עמ' - כולל עובדות מבוססות מציאות, 10 שאלות על אנטרקטיקה, נסו זאת בעצמכם ותודות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה