יום חמישי, 24 באוגוסט 2023

כראמל אתה לא יכול לעוף / מאירה ברנע גולדברג

 

גור החתולים כראמל רוצה לעוף, אבל יש מי שאומרים לו שהוא לא יכול. הוא מנסה ובכל פעם מעודדים אותו חברים שלו שימשיך לנסות. בכל פעם שהוא מנסה הוא שומע את מי שאומרים לו: "כראמל, אתה לא יכול לעוף ..." אבל החברים שלו מעודדים אותו ומציעים לו דרכים שונות לנסות כדי שיצליח.

וכראמל מנסה ומנסה וחוזר ומנסה, ושומע שזה בלתי אפשרי אבל גם מקבל עצות והצעות מחברים כדי שכן יצליח ובסופו של דבר כראמל מרחף לאוויר, אפילו שזה לזמן קצר, ומגלה שלרגע מסוים הוא עף, בזכות החברים שלו שעשו הכול כדי לאפשר לו להגשים את החלום שלו.




ילדים צעירים מקבלים את המציאות בדיוק כפי שהיא, גם את הסיפורים שהם שומעים את חווים בדרך שונה מזו המוכרת לנו כמבוגרים המכירים את העולם ואת כלליו ומקטלגים כל פיסת מידע שמתווספת לחיינו לתוך התבניות שיצרנו לעצמנו במהלך החיים. ספר הילדים "כראמל אתה לא יכול לעוף" פונה לטווח הגילים של ילדי גן צעירים ומציע להם חוויה שמותאמת לאופן בו הם לומדים את העולם. הספר עשוי משפטים קצרים, משפט אחד או שניים בכל צמד עמודים, ובו חזרה על משפט קבוע שהילדים יוכלו להצטרף לקריאתו כבר במהלך ההקראה הראשונה.

גור החתולים כרמל מזכיר ילדים צעירים רבים שרוצים להתנסות בחוויות שמבוגרים מסבירים להם מראש אין טעם לנסות, שהם בלתי אפשריים למימוש, וכך מרפים את ידיהם כשהם מלאים כוונות טובות אבל מונעים מהם את הניסיון והכישלון האפשרי מראש. ברנע גולדברג מציעה להתבונן על הסקרנות האין-סופית והאמונה האומני-פוטנטית ביכולותיהם באופן מעט שונה. הגיבור שלה רוצה לעוף, מעשה שילדים וגורי חתולים לא באמת יכולים לעשות במציאות, גם כשאנו מסיימים את הקריאה בספר אנחנו נותרים עם אותה הבנה בדיוק אבל יחד עם זאת עם חוויית התעופה שחיפש אותו גור חתולים כשהוא מוצא דרך מיוחדת להגשימה.

נדמה כי ברנע-גולדברג מגייסת את היצירתיות והדמיון שלה כדי לאפשר לגור החתולים ולקוראים הצעירים לחוות כל חוויה שהאם רוצים בעזרת שימוש בכלים הקיימים כדי להגשים אותה באופן כלשהו, וזהו גם בסיס לא רע לדיון עם ילדים צעירים על חלומות שונים ועל הדרכים השונות להגשים אותם באופן נאמן למציאות המוכרת לכולנו.



את הטקסט בספר מלווים איוריו של רמי טל, שמלווה את יצירותיה של ברנע-גולדברג בשנים האחרונות עושה זאת בפלטת צבעים עזה ומגוונת שיוצרת חוויה מושכת עין ועשירה בפרטים. גיבורי הספר הנוכחי מגוונים, בגווני עורם, צבעי שערם ועיניהם ואף בתפקודם, בחירה מעוררת הערכה של המאייר והסופרת להפוך את הספר למכיל את מגוון הילדים השונים שלא כמו רוב ספרי הילדים לאורך השנים אשר הגיבורים שלהם נוטים בדרך כלל לשקף את גיבוריהם באופן שהופך אותך למייצגים חלקים מצומצמים מאוד באוכלוסיה.


הספר מומלץ בחום לילדי הגן הצעירים. אנחנו אהבנו ומחכים לספרי הילדים הבאים של מאירה ברנע-גולדברג לבני הגיל הזה.


כראמל אתה לא יכול לעוף     מאת: מאירה ברנע-גולדברג     איורים: רמי טל     הוצאת כנרת זמורה דביר     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה