יום שני, 4 באפריל 2022

סתם שדה ריק / תמר וייס גבאי

 



מבוגרים וילדים תופסים את העולם באופן אחר. מבוגרים השקועים לא פעם בטרדות היום יום ובמחשבות על המשימות שעליהם להשלים, יכולים לפעול על אוטומט ולעשות יום אחר יום אותם דברים בלי לשים לב לשינויים קטנים המתרחשים סביבם. עבור ילדים אצלם המנגנון האוטומטי עדין לא נכנס לפעולה, העולם הוא מקום שופע חידושים והפתעות והם יכולים לחזור על אותה חוויה יום אחר יום ובכל פעם לגלות בה משהו שונה.

"סתם שדה ריק" מציב במרכזו בדיוק את הפער הזה בין החוויה של מבוגרים וילדים, כשהוא בוחן את דרך הקיצור שמגלים הורים וילדיהם אל הגן. בעוד ההורים שמחים לקצר את משך ההליכה דרך שדה נטוש ומחפשים דרך להפוך את הדרך בו לנוחה יותר, הילדים שמחים מאותו קיצור דרך ממש אבל הסיבות שלהן אחרות לחלוטין...



חוויית הקריאה בספר הנוכחי מתחילה כבר בפורזץ, צמד העמודים הפנימי של הכריכה, עליו מאויירים שורה של בעלי חיים וצמחים נפוצים בשפלה, כולם מופיעים בין דפי הספר הנוכחי ומושכים את תשומת לבם של הילדים אשר מבחינים בפרטים הכי קטנים במה שנראה למבוגרים כשדה נטוש.

בספר המודפס לרוחב, נפרש בכל צמד עמודים מקום אחר בו הילדים והמבוגרים מלווים בדרכם לגן, החל ברחוב, דרך השדה הנטוש ובאופן ממוקד, בחלקים שונים בשדה המכילים צמחים ובעלי חיים שונים. בכל צמד עמודים נפרשים איורים צבעוניים עשירים בפרטים על רקע לבן, הממקד את הקוראים הצעירים בחוויות השונות שהם מציעים.

שפתו של הספר פונה לילדי הגן בגובה העיניים. הטקסט מנוקד ועל אף שהספר פונה ישירות לילדי הגן הבוגרים, יש לנו הרגשה שגם אחיהם הגדולים יותר שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם ראשית הקריאה, ייהנו מן הקריאה בספר ומן החוויה שהוא מציע.


כל רגע ורגע בחיים של ילדים יכול להפוך לחוויה מסעירה ומסחררת חושים, גם קיצור דרך לגן דרך מקום שמבוגרים לא מקדישים לו מחשבה. "סתם שדה ריק" ממחיש את הנקודה הזו באופן קסום שפונה לילדי הגן הבוגרים בגובה העיניים ומזכיר גם למבוגרים לא לשכוח מדי פעם את הילד הפנימי שלהם. אנחנו אהבנו וממליצים בחום.



סתם שדה ריק     מאת: תמר וייס גבאי     איורים: בלה פוטשבוצקי     הוצאת כנרת זמורה דביר     2022     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה