יום ראשון, 23 בינואר 2022

דוב קוטב קטן מציל את אילי הצפון / הנס דה ביר

 



אנחנו לומדים את העולם סביבנו, בכל גיל הכלים שלנו מתפתחים וההבנה שלנו אודות הסובב אותנו מתרחבת והולכת. גם לארס, דוב הקוטב הקטן, מכיר את הסביבה שלו. הוא יודע למשל כי בקיץ חמים יותר ויש צמחים שלא מופיעים כל השנה, בגלל הצמחים הללו בעלי חיים מגיעים לאזור לתקופה קצרה.

כשהמים מתכסים בשכבה דקה של קרח לארס יודע כי הגיע הרגע בו בעלי החיים יעזבו שוב, זה מתחיל באווזים החולפים בשמים ועושים את דרכם דרומה, למקום חמים יותר. לארס אוהב במיוחד לצפות באילי הצפון שועטים דרומה, לשם כך הוא מטפס על סלע גדול ממנו הוא יכול להשקיף על הסביבה. כשהם חולפים השלג מתחיל, השלג הראשון של החורף וכשהוא נענע להשאיר את טביעותיו על השלג הוא מגלה חיה נוספת בשלג, איל צפון קטן.

אוליבר, זהו שמו של איל הצפון הקטן, הוא איבד את דרכו ואת אמו בסופת השלג ולארס מרגיע אותו ומבטיח לו שיחזיר אותו לאמו. לארס ואוליבר עוברים מסע משותף כדי להחזיר את אוליבר לאמו ולעדר אילי הצפון, בדרך לארס מגלה את הכוחות שיש לו כשהוא מרגיע ומכוון את אוליבר האיל הצעיר ומגלה שיש בכוחו לסייע גם לעדר אילים שלם בזכות התושייה שלו.





יש בסדרת הספרים שעוסקת בלארס, דוב הקוטב הקטן, מעין שיקוף לתהליכים שעוברים ילדים קטנים שעושים צעדים ראשונים בדרך לעצמאות, בתוך מסגרת מוסדרת אך ללא ליווי הורי, ובתוך התהליך הזה מגלים את החזקות שיש להם ולומדים על עצמם דברים חדשים תוך כדי תנועה. לעיתים, כמו בספר הנוכחי, הם מרגישים נינוחים ובטוחים במרחב המוכר שלהם ומהווים דוגמא אישית ומשענת למי שנקלעים ל"טריטוריה" שלהם וזקוקים לעזרה.

הספר הפונה לילדי ראשית הקריאה נכתב ואיור בידי הנס דה ביר, ויוצר חוויה ויזואלית יפהפייה בה הטבע ממלא תפקיד מרכזי בהנעת העלילה, ריבוי הצבעים והפרטים באיורים השונים בספר הנוכחי יוצרים תחושה של חיות בתוך האיורים ומעניקים למילים מעטפת סיפורים נוספת.

הספר המנוקד מסופר בגוף שלישי מנקודת מבטו של מספר יודע כל, קצת כמו הדרך בה מבוגרים נתפסים בידי ילדים כשהם עונים להם על שאלותיהם. דמותו של דוב הקוטב הצעיר, לארס, בעלת דמיון רב לילדים והם יכולים למצוא בקורותיה את הדרך בה הם חווים את היום יום ואת ההתמודדות שלהם עם מצבים חדשים ומאתגרים בהם הם מבטאים את הצדדים הבוגרים שבהם.





"דוב קוטב קטן מציל את אילי הצפון" הוא ספר ילדים יפהפה ומרתק נוסף בסדרת הספרים העוסקת בדוב הקוטב לארס. וכמו ספרי ילדים רבים בהוצאת אגם, גם הוא מכיל מקום מיוחד בצמד העמודים הפנימיים של הכריכה (הפורזץ) בו יכולים הילדים לציין את שמם כבעלי הספר - אלמנט השובה את לב הקטנים כל פעם מחדש. הסדרה הפונה לילדי הכיתות הנמכות בבית הספר היסודי מומלצת בחום ומתאימה הן לקריאה עצמאית והן כסיפור לפני השינה. אנחנו אהבנו וממליצים על הספר, והסדרה כולה, בחום.


דוב קוטב קטן מציל את אילי הצפון     כתב ואייר: הנס דה ביר     מגרמנית: חנה לבנת     אגם הוצאה לאור      2021      לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה