יום שלישי, 20 ביולי 2021

ילדי בית העץ 5 - הסוד של סבא אפרים / רן כהן אהרונוב



אנחנו מאוד אוהבים את סדרת ספרי 'ילדי בית העץ' של רן כהן אהרונוב, ואנחנו עוקבים אחרי הפרויקט המקסים הזה שהתפרש עם השנים גם לסדרה בטלוויזיה החינוכית, ממש מאז שהיה בחיתוליו. יש משהו קסום בסדרת הספרים הזו שמעבר להיות ספרות ילדים הכתובה היטב, היא מעודדת בבסיסה את הילדים לצאת לפעולה. נדמה לנו שבעידן הנוכחי בו ילדים מבלים רוב הזמן בין הכתלים השונים ובתוך העולם הווירטואלי, יש קול קורא מתחת לפני השטח בספרים כולם, קול שמעודד אותם לפעול בעולם האמתי כדי לשנות דברים. גם הספר הנוכחי 'הסוד של סבא אפרים' ממשיך את הקו של הספרים הקודמים כשהוא מחבר את העולם של הילדים היום למציאות הסובבת אותם ומתקיימת גם מחוץ לגאדג'טים השונים. 



בתחילת שנת הלימודים החדשה הכיתות בבית הספר חולקו מחדש ויואב היה היחיד שמצא את עצמו בכיתה בהן אין לו חברים בכלל, לא רק זאת אלא שיואב הפך להיות מוחרם על ידי התלמידים בכיתה החדשה שלו ובגלל שהוא לא רוצה להלשין הוא פשוט סובל בלי שאף מבוגר מתערב. גם לחברים שלו הוא לא מספר על הבעיה, רק לשני שממילא לומדת בבית ספר אחר.... הוא צריך למצוא פתרון ומתעקש לעשות את זה לבד בלי שאף ידע שיש לו בעיה, רק שההתנהגות המוזרה שלו מתחילה להפריע, לכולם.

בין לבין, 'חבורת בית העץ' מצטרפת למאיה כדי לעזור לה לארגן את הבית של סבא וסבתא שלה, אחרי שסבתה נפטרה וסבה חלה באלצהיימר ונאלץ לעבור לגור בבית אבות סיעודי. מאיה מתעקשת לעשות זאת כדי שאמה לא תעביר את כל מה שנשאר בבית לתרומה. היא רוצה לעבור בעצמה בין כל הזיכרונות שיש לה מן הבית ולבחור מה תרצה להשאיר אתה. בזמן שהיא וחבירה עסוקים במיון החפצים שנותרו בבית הם מגלים כספת מוסתרת ובתוכה ספר ישן ומתפורר שאף אחד מן הילדים לא מבין מדוע החליט סבה לשמור אותו. מאיה לוקחת אותם אתה כדי לשאול את סבה לגביהם. 



היא יודעת שסבה הוא אספן יודאיקה, למרות שהוא לא כל כך דתי, ומסתבר שגם נשים נוספים יודעים זאת כי בזמן שהם עסוקים במיון החפצים דופקים בדלת זוג אנשים מבוגרים שקונים חפצים ישנים ותשמישי קדושה ומגישים לה כרטיס ביקור, אם ירצו למכור להם דבר מה, למאיה ברור שהיא לא תיצור אתם קשר. כשהיא מוצאת זמן היא נוסעת לבקר את סבה ביחד עם חבריה, כשהיא מציגה בפניו את מה שמצאה בכספת הוא מתרגש מאוד אך אינו אומר דבר, אז היא מחליטה להחזיר אותם לכספת בביתו עד לזמן בו תוכל לברר עליהם פרטים נוספים, אבל כשהיא חוזרת לבית פעם נוספת מתברר שמישהו פרץ לבית סבא וגנב בין השאר את מה שהיה מונח בתוך הכספת.

מאיה וחבריה חושדים בזוג המבוגרים הסקרן שהתדפק על הדלת אבל אין להם הוכחות, יואב שמחליט לספר לחבורה מה עובר עליו ומה החליט לעשות הוא גם זה שמסייע להם בעזרת הידע שלו במחשבים להתחקות אחר הזוג המוזר וביחד הם לומדים על האוצרות שהו בכספת ועל השודדים...




אין לנו הרבה מה להוסיף ולכתוב על סדרת ספרי 'ילדי בית העץ' שאנו סוקרים לאורך השנים. אנחנו תמיד שמחים לגלות בכל ספר כזה אפשרות להעשיר את הידיעות של ילדינו אודות הדרכים השונות בהם הם בגילם יכולים להשפיע ולשנות דברים שמפריעים להם. בספר הנוכחי נחשפנו לקסם אחר, הקסם המשפחתי. בסיום הספר חולק מחבר הספר, כהן אהרונוב, עם הקוראים הצעירים, את ההשראה לספר הנוכחי, סיפור התפילין וספר התנ"ך הנדיר שהיו שייכים לסבו ומוצגים כיום במוזיאון ישראל בירושלים. החיבור הקסום שעשה כהן אהרונוב בין בנו לשורשיים שלו, יצר מפגש מרגש בין הדורות וחוויה שהותירה רושם עז כל כך על האב שהוא השתמש בה כדי ליצור חוויית קריאה מרגשת וייחודית גם עבור קוראים אחרים.

אם אהבתם את הספרים הקודמים בסדרה, הספר הנוכחי ישמח אתכם לא פחות ואם (אף על פי שאנחנו מתקשים להאמין בכך) מעולם לא קראתם ספרים קודמים בסדרת 'ילדי בית העץ', אנחנו מציעים לכם להתחיל בספר הראשון ולמהר ולקרוא אחריו את כל הספרים כולם. הסדרה מומלצת בחום לתלמידים הבוגרים בבית הספר היסודי, למרות שיש לנו הרגשה שגם אחיהם הצעירים יותר ייהנו ממנה לא פחות



ילדי בית העץ 5-  הסוד של סבא אפרים     מאת: רן כהן אהרונוב     איורים: יניב שמעוני     הוצאת כנרת זמורה דביר     2021     78 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה