יום ראשון, 29 במרץ 2020

משכילה / טארה וסטאובר


כשאומרים שהמציאות עולה על כל דמיון קרוב לוודאי שמתכוונים גם לסיפור חייה של טארה וסטאובר, אמריקאית ילידת איידהו אשר גדלה בחיק משפחה שאביה מתכונן לקץ הימים ולכן מונע מילדיו ללמוד במסגרות חינוכיות או להירשם אצל הרשויות. היא ובני משפחתה התגרורו בבית מבודד במעלה ההר, רחוקים מרחק רב משכניהם ומן העיר הסמוכה.


מחברת הספר טארה וסטאובר בראיון אצל אלן דג'נרס 03.2019


לא תמיד המצב היה כזה, אביה של טארה נישא לאמה וחלם להקים משפחה ולפעול למען הבריות כחבר ותיק בכניסה ואיש מאמין. לטארה יש אחים ואחיות, גדולים וצעירים ממנה, הבוגרים למדו במסגרות חינוכיות והיו חלק אינטגרלי מן החברה באיידהו, אך טארה ואחיה הצעירים יותר לא זכו לכך. בשלב מסוים אביה החליט כי הרשויות מחפשות אותו ואת בני משפחתו, ומנע את הליכתם של ילדיו לבתי ספר. עם השנים הפך אביה, ובהשפעתו גם אמה, למאמין אדוק בעובדה כי זכה להתגלות וכי עליו להוביל אזרחים אחרים אחריו כדי שיזכו לגאולה. 

טארה מעולם לא קבלה חינוך מסודר, אמה נהגה להשיב לה על שאלותיה וספרי הלימוד של אחיה הבוגרים שימשו אותה להספקת סקרנותה ולפיתוח תחומי עניין, ברגעים שאביה המתנגד למערכת החינוך, לא בחן את מעשיה. רוב הזמן היו היא ואחיה עסוקים בסיוע לפרנסת המשפחה. עם השנים סלידתו של האב מן הרשויות הלכה וגברה ולא רק מערכת החינוך זכתה להתעלמות אלא גם מערכות הבריאות, וכך אם מישהו חלה או נפצע בבית הוא לא נלקח לטיפול אלא זכה לכל מה שידיעות בני המשפחה הגיעו. כך היה בפגיעה של אמה בתאונת דרכים, ובשרפה אליה נקלע האב. בזכות אותה שריפה והטיפול שהעניקה לו האם, הצליח העסק הטבעי של האם לשגשג ולהפוך למקור פרנסה לבני המשפחה ולתושבים רבים באזור.

היכולת של טארה להבין כי החיים אותם היא חיה אינם נורמליים התחוורה לה בהדרגה במהלך השנים, בתחילה במפגשים עם הסבים, הסבתות, הדודים הדודות וילדיהם, אך עם הזמן גם אלו צומצמו ועיקר המפגשים שלה היו רק עם בני משפחתה הקרובה. טארה מציינת לאורך כל הספר שהיא כותבת את זיכרונותיה, לא פעם היא מציינת כי בשיחה עם מכרים ובני משפחה אחרים התחוור לה כי אירועים שנחרתו בזיכרונה התנהלו באופן אחר לחלוטין, ובנקודות הללו היא מקפידה לסייג את תיאור החיים שלה בהערות שקיבלה ממי שקראו את הטקסט ומכירים גרסאות אחרות.

לצד הבידוד המשפחתי והחיים תחת אב שמרני המתנגד לשלטון מכל סוג שהוא, היו רגעים שטארה מתקשה להסביר את היתכנותם, כמו חברותה במקהלת הכנסייה בעיר הסמוכה למקום המגורים שלהם, מקום בו גילתה את יכולת השירה הנדירה שלה ובעקבותיו זכתה להופיע ככוכבת ראשית במחזות זמר שהועלו על בימות העיר. המפגש עם בני גילה שגדלו וחיו באופן הרחוק מאוד משלה, היה חלק תהליך ההבנה שלה כי החיים אותם היא חיה אינם בהכרח הטובים ביותר עבורה. בתוך אותה מסגרת הכירה את מי שהפך להיות בן זוגה הראשון, כתף תומכת ואוזן קשבת והיה לו חלק ברצון שלה לעזוב את הבית

כותרת הספר "משכילה" נדמה שמרמזת לתהליך ההתפכחות הכואב והאכזרי של טארה הילדה, הנערה והאישה הבוגרת, שכולו תוצאה של רכישת השכלה, מכל סוג שהוא. ההשכלה הפורמלית, אשר קיבלה לראשונה בחייה רק בלימודיה באוניברסיטה, היא זו שאפשרה לה לעבד את מסלול החיים הייחודי והקשה שלה, באופן שיאפשר לה לערוך את השינויים הנחוצים בחייה כך שתהפוך להיות אדם בריא בכל תחומי חייה, ותוכל לקבל בחירות מושכלות. המפגש של טארה עם המסגרת האוניברסטאית, הרחוקה ממקום מגוריה, עימתה אותה לראשונה באופן חד ובלתי מתפשר, עם השונות של חייה גם ממי שגדלו בקהילות דתיות סגורות ובחינוך בית. שם היא לומדת מהבסיס כללי התנהגות בחברה: סדר, ניקיון, התנהלות כלכלית ועוד.

למזלה של טארה היא זכתה להיות מוקפת באנשים טובים שחיברו אותה לגורמים טיפוליים המשיקים לעולם בו גדלה, וגורמים אקדמיים שסייעו לה להוציא על הפועל את היכולות הנדירות שלה בתחום הכתיבה והמחקר, מה שאפשר לה קריירה בעולם האקדמי ולימים קבלת תואר דוקטור מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית שבארצות הברית.

תקצר היריעה מלהכיל את שורת האירועים, האנשים והמפגשים שעיצבו את טארה וסטאובר והפכו אותה למי שהיא היום, טארה מקפידה לפרוש לאורך עלילת הספר כולו את מערכת היחסים שלה עם הוריה לפני ואחרי עזיבתה את הבית, את יחסי הכוחות בין ההורים לאורך השנים ואת הקשר שלה עם אחיה, אלו שרכשו השכלה ועזבו את הבית ואלו שבחרו לעבוד ולגור לצד ההורים. מערכות היחסים הללו הן שאחראיות, כמו בחייו של כל אדם, להפיכתה לאדם שהיא כיום. והיכולת שלה לבחון אותם ממספר נקודות מבט (בזמן הווה ובמבט לאחור) הם המעניקים לספר הנוכחי שלה את עיקר כוחו.

מחברת הספר טארה וסטאובר בראיון לרשת CNN בחודש 03.2018

הספר "משכילה" הנו אוטוביוגרפיה הכתובה בכנות נדירה, תוך קילוף כל שכבות הנפש וחשיפתן באופן בלתי מתפשר. ביחד עם טארה וסטואבר, אנחנו חווים כיצד הסביבה והורינו מעצבים את אישיותנו וחיינו. מהבנה זו מתחוור עד כמה נדירה היא היכולת לעשות את הצעד שעשתה טארה, עד כמה מורכב, קשה ומסוכן תהליך ההתנתקות מן המציאות שעיצבה אותה. 

הספר שהפך לרב מכר בכל רחבי העולם וזיכה את המחברת שלו במקום ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של מגזין טיים האמריקאי בשנת 2019, הוא ספר שמומלץ בחום לכל אדם הבוחן את חייו ומנסה להבין את עצמו לקרוא.


משכילה     מאת: טארה וסטאובר     מאנגלית: אורה דנקנר     הוצאת שוקן     2020     351 עמ' - כולל על הסופרת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה