יום שלישי, 17 במאי 2022

המקום שבו הים נושק לשמים / האחים פאן

 

יש ספרים שהכריכה שלהם קוראת גם להורים וגם לילדים, הספר הנוכחי נמנה עליהם. העיון והקריאה בו עומדים בציפייה שמייצרת הכריכה, כי הספר הנוכחי מייצר חוויה ויזואלית מיוחדת כל כך שנדמה שגם המבוגרים שיקריאו לילדיהם את הספר ייהנו מן ההתבוננות בו.

לרוב, ספרי ילדים מורכבים משילוב בין טקסט לאיורים, שילוב שלוכד את תשומת לבם של הילדים, הקטנים במיוחד, בזכות האיורים שמושכים את הלב והעין ומספרים בדרכם שלהם סיפור שלם. הטקסט נועד לאפשר להורים להעביר לילדים את מה שרצה לומר היוצר בכלים שהם משתמשים בהם בדרך כלל. לרוב ספרת ילדים טובה מצליחה לעשות שימוש מושכל ונבון באיורים, אבל בספר הנוכחי קורה משהו שלא זכור לי בעוצמה כזאת מספרי ילדים אחרים. איורי הספר עצמם מייצרים קסם גדול כל כך שמעבר ליכולת שלו לשבות את לב הילדים, הוא שובה את ליבם של המבוגרים, מעשה שאינו שכיח במיוחד בספרות הפונה לגילאים הללו


ליצירת הספר אחראים אחים, טרי ואריק פאן, שניהם אמנים קנדים החוטאים גם בכתיבה וחברו יחד ליצירת ספר שהוא כולו פרי מעשיהם, הכתיבה, האיורים והעיצוב של הספר יוצרים יחד תוצר סינרגיסטי שהוא חוויה ויזואלית נפרדת שהטקסט מלווה אותה ומאפשר להורים ולילדים לטייל בתוך עולם שבראו השניים ומתכתב עם הזיכרונות והחלומות מילדותינו שמתערבבים אלו באלו ובונים אצלנו נוכחות מופלאה.

גיבור הספר הנוכחי, פינג, הוא ילד צעיר המתגעגע לסבו שהלך לעולמו. פינג נהג לשמוע מסבו סיפורים על מקום בו השמים והמים נפגשים והוא רוצה להפליג ולמצוא אותו. פינג מחליט לבנות סירה, כזו שהוא וסבו תכננו כשסבו עדין היה בחיים. העבודה מעייפת והוא נרדם בתוך הסירה ומתעורר כשהיא כבר יצאה לדרכה. את המסע שלו למקום המפגש בין המים לשמים מלווים יצורים ימיים ובדרך הוא עובר במקומות מופלאים: איי ספרים, איי קונכיות... עד שהוא מגלה היכן נפגשים המים והשמים.

הספר, הפונה לילדי הגן, בנוי ממשפטים קצרים המתארים את הסיטואציה הייחודית המתרחשת בכל צמד עמודים. הכותבים והמתרגם וסופר הילדים יהודה אטלס, עושים חסד עם הקוראים כשהם מגישים להם את הטקסט בשפה טבעית, ללא ניסיון להכניס אותו לתבנית מאולצת של חרוזים. כתיבה זו הופכת את הקראת הטקסט לילדים לכמעט שירה, כשרעיונות גדולים מתורגמים לתוך משפטים קצרים שעטופים באיורים שממחישים מה שאינספור מילים יתקשו לתאר.

בשיאו של הסיפור אין כלל טקסט ברצף של צמדי עמודים המספרים לקוראים ולמקריאים על שיאו של המסע אליו יצא פינג. החלקים העוסקים בקיום היומיומי של פינג נפרשים על פני רקע בגוונים חומים צהובים ואילו עיקר האירועים המתארים את הרגע בו פינג נמצא במסע נפרשים על רקע שהוא מעין שיקוף של מים ושמים. 

בכל צמד עמודים מאוירת הסיטואציה המתוארת בטקסט המופיע על גבם, ועטופה בפרטים רבים נוספים המעניקים לה מעטפת המספרת על האירוע בהקשר שהטקסט עצמו לא מתאר. הפרופורציות בי הסירה עליה מפליג פינג ומה שמתואר בטקסט לאיורים העוטפים את הסירה מעניקים לסיפור ממד פנטסטי ודמיוני שמרמז לקוראים הצעירים משהו על המקום בו נמצא פינג באמת.


מדובר בספר ילדים יפהפה לילדי הגן שנדמה שיוצריו חשבו גם על המבוגרים שיקריאו אותו כשיצרו את האיורים הנפלאים ועשירי הפרטים המלווים את הטקסט הקצר שלו. אנחנו ממליצים עליו בחום.



המקום שבו היום נושק לשמים     מאת: האחים פאן     עברית: יהודה אטלס     אגם הוצאה לאור     2022     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה