יום שלישי, 15 בספטמבר 2020

נדיבות / אליסון גרין ואקסל שפלר

 



ספר ילדים המלווה באיוריהם של 38 מאיירים שונים הוא תופעה חד פעמית בעולם ספרות הילדים, וכשהם עושים ללא כל תמורה, בהתנדבות מלאה, העניין הופך למסקרן הרבה יותר..



תצלום: אולה וילדה

נדיבות, הוא ספר ילדים שנוצר על מנת לגייס כספים לעמותה המסייעת לפליטים השוהים ביוון. היא נוסדה בשנת 2016 על ידי שבע נשים שהגיעו משבע מדינות שונות ורצו לעשות משהו כדי לשנות את חייהם של הפליטים הסורים שתמונות הגעתם ושהותם על איי יוון לכדו את תשומת הלב העולמית ונגעו בלבן.

בשנת 2019 יזם המאייר אקסל שפלר את הוצאתו של הספר לאור כדי לגייס כספים שייתמכו בפעילות העמותה. את הסיפור שמאחורי הספר הנוכחי הוא מספר בקצרה בהקדמה הפונה לילדים הקוראים את הספר, כשהוא מסביר מדוע בחר בערך הנדיבות כערך המרכזי בו, ומודה על נדיבות לבם של כל המאיירים אשר נאותו לתרום מאיוריהם ללא תמורה. איך תדעו איזה איור שייך לכל מאייר? זה לא מסובך כל כך, בפורזץ המצורף לפנים הכריכה, מופיע חלק קטן מהאיור של כל מאייר, ולצדו כמה מילים עליו.

על הטקסט הופקדה אליסון גרין, אשר שזרה אלו לאלו שורה של מעשים נדיבות מסוגים שונים בטקסט מקסים הממחיש באופן רחב ככל הניתן את המושג נדיבות ואת מגוון האופנים בו הוא יכול לבוא לידי ביטוי.



ואיך נפתח הספר? 

בהפעלת הדמיון. הקורא מתבקש לדמיין עולם של נדיבות, ואיך מדמיינים נדיבות?

בעזרת חיוך לאחר, הקשבה, חיבוק, תמיכה, עזרה, סיפורים, שיתוף במשחק.




בהמשך יש רעיון קסום, יצירה של צנצנת נדיבות לתוכה מכניסים גולות או כפתורים, אחת לכל מעשה של נדיבות שעושים, ומחכים לראות כמה מהר היא תתמלא. ושטף רעיונות נדיבים חדש מופיע בכתובים: לעזור למישהו לסחוב סל, להרים משהו שנפל, לוותר על התור, לגלות סבלנות במיוחד כשלא רוצים, לעזור לבעלי חיים...

כל אחד יכול להיות נדיב בדרך משלו. אפשר לעזור לאחרים להתאקלם במקום חדש, להסביר להם את החוקים, לשחק במשחקים שהם אוהבים ואם הם לא מבינים את השפה, ללמד אותם לאט לאט וגם ללמוד מהם קצת.

יש אנשים שעוברים ממדינה למדינה בגלל סכנה, יש להם סיפורים מעניינים שכדאי להקשיב להם, וכדי לגרום להם להרגיש רצויים, אפשר לחלוק את צעצועים, לצייר ציור,  ובכלל להזמין אותם לפעילויות ולתת להם להרגיש רצויים...

אנשים אחרים יכולים להפוך לחברים טובים, צריך רק להאמין שכולם נדיבים, לגלות סקרנות, למצוא את המכנה המשותף וללמוד על ההבדלים. וכולם כולם יכולים להיות נדיבים, קטנים וגדולים ויחד להפוך את העולם הדמיוני מתחילת הספר למציאות.




אין באמת צורך להכביר במילים אודות הקסם שיש בספר הנוכחי, הרעיון המופלא להתמקד במושג הנדיבות מכל היבט אפשרי, ההמחשה הבלתי אמצעית של המושג על ידי יצירה משותפת של 38 אמנים מוכשרים התורמים מזמנם ומכישרונם כדי לסייע לפליטים וכך מהווים השראה בפני עצמם לקוראי הספר שרואים לנגד עיניהם מעשה נדיבות גדול ונפלא.

הספר הפונה לילדי הגן הבוגרים וילדים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם ראשית הקריאה, מכיל טקסטים קצרים ומנוקדים, הבנויים ממשפט או שניים, המלווים את הילד במסע להכרת המושג נדיבות ולהפנמת הדרך האישית שלו לבטא אותו. ייחודו של הספר, הופך את הקריאה בו לחוויה חד פעמית, בה בכל צמד עמודים נפרש עולם אחר של דימויים, צבעים, ואמצעי המחשה המבטא את המושג נדיבות באופן המשקף את העולם של מי שיצר אותו.


בסיס נפלא לדיון על ערכים, בבית או בגן ובבית הספר, כשהוא פותח את ערוצי החשיבה של הילד. מתאים מאוד לקריאה משותפת עם מבוגר. אנחנו ממליצים בחום.

נדיבות - ספר על נדיבות הלב     מאת: אליסון גרין בשיתוף עם אקסל שפלר     איור: 38 מאיירים בהתנדבות מלאה     מאנגלית: רונית רוקאס     הוצאת כנפיים     2020     לא ממוספר    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה