יום שישי, 18 בפברואר 2022

העולם שמתחת לרגלינו / שרלוט גיליאן

 



כשהייתי ילדה, אולי בהשראת ספרים שתורגמו לעברית מן השפה האנגלית, ילדים רבים נהגו לדמיין כי הם חופרים מנהרה עמוקה מספיק כך שיצאו בצדו השני של כדור הארץ, ומה נמצא בצדו השני של כדור הארץ? הארץ סין. סין של אותן השנים לא הייתה ארץ ייצור של חיקויים זולים באיכות משתנה, ארץ מולדתו של וירוס הקורונה האימתני, אלא מקום רחוק מספיק שנוכל להשליך עליו את כל מה שהדמיון הצעיר שלנו היה מסוגל ליצור.

הילדים של הדור הנוכחי שמעו על סין, צפו בסין אולי גם טיילו בסין (אם הם גדולים מספיק לזכור אותה לפני שייצאה את הקורונה לעולם) ויכולים לדעת בדיוק מה יקרה אם יחפרו עמוק עמוק באדמה במקום בו הם עומדים, אם חסר להם מידע כלשהו הוא זמין להם במרחק של לחיצת כפתור אחת בלבד. אבל גם הם, ממש כמו הילדים שאנחנו היינו, מלאים סקרנות אודות טבעו של העולם. הם גם, ממש כמו שם הספר בשפת המקור, היו רוצים לדעת מה יש מתחת לרחוב שלהם, עמוק עמוק מתחת למקום בו הם עומדים.

במיוחד עבור הילדים הללו, יוצרי הספר הנוכחי: המחברת שרלוט גיליאן - סופרת ילדים בריטית, והמאייר המוכשר יובל זומר - אשר למרות שמו העברי למהדרין חי ויוצר בלונדון, חברו יחד כדי לברוא חוויה ייחודית שובת לב ועין.



החוויה הייחודית של הספר הנוכחי מתחילה כבר עם פתיחתו, בניגוד לספרי הילדים הרגילים הוא מודפס לרוחב ולא לאורך, כפי שנדמה מהחזקתו ביד כשהוא במצב סגור. ברגע שהילד פותח את הספר הוא מתחיל לחוות את הייחודיות שלו כבר באופן בו הוא מתבקש לאחוז אותו: לרוחב. את העין לוכדת העובדה שכי צמד העמודים הראשון של הספר הוא רצף אחד של איורים שהכיתוב אינו מופע לרוחבו ברציפות אלא ממוקם בהתאם לתכנים אותם הוא מתאר.

הספר, המזמין את הילדים להכיר את העולם שמתחת לרגליהם, מבקש מהם לעקוב במבטם אחר השכבות השונות של הקרקע שנמצאות מתחת למדרכה אותה הם מכירים מן היום יום שלהם, וכשהם באים לדפדף לצמד העמודים הבא מתחוור להם שלא מדובר בספר רגיל אלא באיור עצום מימים שמתמשך לרוחבם של 6 צמדי עמודים (12 עמ' בסה"כ) המציגים את השכבות השונות של כדור הארץ עד למרכזו, משם מתבקשים הילדים להפוך את הדף הארוך שפתחו ולעשות מסע חזרה מליבת כדור הארץ של פני האדמה - כאילו חפרו מנהרה מצדו האחד של כדור הארץ לצדו השני.



החוויה שבספר מתאימה לתלמידי בית הספר, הן לילדי ראשית הקריאה והן לאחיהם המעט בוגרים יותר, אשר ייהנו מאוד מן הדרך בה מוצג העולם, לצד המחשה ויזואלית לשכבות השונות של הקרקע יוצרים מחבריו גם סיפור מרתק אודות ההיסטוריה האנושית. צמדי העמודים הראשונים מציגים את פני השטח שאנו והילדים רואים יום יום: המדרכות, צינורות המים, כבלי התקשורת, התולעים החיות מתחת לפני הקרקע, הביוב המנקז את השפכים ושכבות האדמה עליהן חיו בני אדם אלפי שנים לפנינו והותירו מזכרות מתקופתם ועוד. אחריהם מוצגים לנו החרסית, סלע יסוד, קרום כדור הארץ, מעטפת, גלעין חיצוני, גלעין פנימי, והמגמה. ואז אנו פוגשים את אותן השכבות מנקודות מבט נוספות כשאנו עושים דרכינו חזרה אל פני הקרקע. 


הטקסט בספר מנוקד ושפתו פונה בגובה העיניים אל תלמידי הכיתות הנמוכות ושכבות הביניים בבית הספר היסודי תוך שהיא מתרגמת עבורם את הידע שנצבר אודות מבנה כדור הארץ לכלים שהם מכירים מחיי היום יום שלהם ועושה זאת באופן מעורר סקרנות. ספר שהוא מתנה חווייתית שתסב הנאה רבה לילדים ולכל מבוגר שימצא בסביבתם בזמן שיקראו אותו. אנחנו אהבנו אותו מאוד וממליצים עליו בחום.


העולם שמתחת לרגלינו     מאת: שרלוט גיליאן     איורים: יובל זומר     מאנגלית: יעל קליפר     יעוץ מדעי: פרופ' שמוליק מרקו     הוצאת שוקן     2022     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה