יום שני, 14 בספטמבר 2020

מה עושות האילות / לאה גולדברג





הספר הנוכחי, המכיל 40 שירי ילדים שכתבה לאה גולדברג, ראה אור לראשונה בספרית פועלים בשנת 1949, מלווה באיוריו של אריה נבון. מאז הודפס הספר במהדורות נוספות בין השנים 1964-1973. לאה גודלברג הייתה שותפה להוצאתו של הספר לאור וביחד עם עורכיו בחרה את השירים שיופיעו בו, כך שיתאימו לתכנית הלימודים בגנים ובבתי הספר (עונות השנה, החי והצומח בארץ ישראל ועוד).

כל השירים שהופיעו בספר, פורסמו קודם לכן בעיתון "דבר לילדים", אשר היה מוסף הילדים של העיתון "דבר". גולדברג הייתה סגנית עורך המוסף. בנוסף, עבדה גולדברג גם כאחראית על מדור ספרי הילדים בהוצאת ספריית הפועלים.


עטיפת הספר "מה עושות האילות" עם איוריו של אריה נבון

המהדורה הנוכחית של ספרה של לאה גודלברג יוצאת לאור חמישים שנה לאחר מותה של המחברת,  בעוד שהספר המקורי לווה באיורי שחור לבן של המאייר אריה נבון, הפעם הוחלט לחלק את איורי הספר בין 5 מאיירים שונים, כל אחד מהם ביקש וזכה לאייר שירים שאהב בילדותו, לצד שירים נוספים המופיעים בספר. על הקו העיצובי הייחודי של הספר הופקדה מיכל מגן,  מעצבת ועורכת גרפית בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, אשר סיפרה בראיון לאתר הפנקסי: 

"לוח הזמנים קבע שאי אפשר יהיה לעבוד רק עם מאייר אחד או שניים. כמות השירים הגדולה, ארבעים במספר, הצריכה הרבה שעות-איש: או שנה שלמה למאייר אחד, או חודשים מעטים לכמה מאיירים. בסופו של דבר הוחלט על חמישה... רצינו שהמאיירים יהיו מצד אחד שונים זה מזה, ומצד שני – שהספר לא ירגיש כמו אסופה אקלקטית ומפוזרת מדי... 

החלטה חשובה נוספת, שנבעה מהצורך ליצור שפה משותפת בין המאיירים, הייתה לעבוד עם שני פנטונים... בשיתוף עם המאיירים, הוחלט על ורוד 170, וירוק 342. צבע אחד כהה וקר, וצבע אחד בהיר וחם. הצבע הירוק צריך היה להיות חזק מספיק כדי שישמש כצבע לטקסטים בספר, וגם שיהיה מוצלח כצבע השמיים בלילה, כי יש הרבה לילה בספר. הוורוד, שנולד בהשראת עטיפת הספר המקורי, בא כקונטרה לצבע הירוק, ושניהם באים להחמיא אחד לשני ולאזן אחד את השני. העניין היפה הוא שלא מרגישים מחסור בצבע, למרות הפלטה המצומצמת. 

החלטנו לא ליצור רצף של שירים לכל מאייר, כדי לא לייצר תחושת “בלוקים/פרקים” בתוך הספר".

בנוסף בחרו עורכי הספר לציין לצד חלק מהשירים בספר מעט על הרקע בו נכתבו: מועד הפרסום הראשון שלהם בעיתון, נסיבות כתיבת השיר, והסברים קצרים על מילים שאולי לא מוכרות לדור הקוראים הנוכחי.



מה עושות האילות בביצוע אריק איינשטיין

האיור הפותח את הספר, האיור לשיר "מה עושות האילות?" שייך לשירז פומן אשר בחרה לאייר אותו משום שהיא "חושבת שלדמיין על מה איילות חולמות זהו הדבר המקסים בעולם". פומן היא מאיירת שאיירה בן השאר ספרי ילדים נוספים בעבר.


הסנאי וחברו, איור: עמית טריינין

שותפיה לאיורי הספר הם:

עמית טריינין, שאת בחירת השירם שאייר הוא מגדיר כך: "לאה גולדברג כתבה הרבה על ציפורים, עצים ובניינים. אלה שלושה דברים שאני מאוד אוהב לצייר". עמית הוא מאייר ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.



פזמון ליקינתון בביצוע אריק אינשטיין

מירב סלומון סיפרה על המפגש שלה עם שיריה של לאה גולדברג במילים הבאות: "אני מאיירת שמציירת סיפורים ושירים גם למבוגרים וגם לילדים. את השיר 'בארץ סין' אני ידועת בעל פה כי הקריאו לי אותו בילדותי, ואני הקראתי אותו לבנותי בצעירותן. אהבתי לדמיין את הבת של צ'ן-סו-לין רוקדת בגן השושנים, ונלחמת עם אחיה בדרקון הנורא". סלומון היא בוגרת תחום איור במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, 



שר הילדים, איור: נעם ויינר

נעם וינר, אשר התייחסה לבחירת השירים שאיירה במילותיה: "נולדתי בעיר רמת גן אבל לעיתים קרובות ביקרתי את סבא וסבתא שלי בקיבוץ אפיקים, מקום שעד היום אני מאוד אוהבת. לכן ביקשתי לאייר את אחד משני השירים שלאה גולדברג הקדישה לילדי אפיקים כשהייתי קטנה, חלמתי להיות מאיירת, וכך היה! נראה ששר הילדים ביקר אצלי ודאג להגשים את חלומי".  וינר היא בוגרת מסלול איור, במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.



כובע קסמים בביצוע ריטה

ענת ורשבסקי כתבה על החיבור שלה לשיריה של לאה גודלברג את המילים הבאות: "כשהייתי קטנה, אמא שלי הייתה שרה ומנגנת לי את השיר 'החליל' לפני השינה, ולכן אני אוהבת אותו במיוחד". כמו קודמיה, גם ורשבסקי היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.




אנחנו מודים, כשמדובר בקלסיקות ספרותיות בשפה העברית, הממד הנוסטלגי מכריע אותנו. גדלנו על הספר הנוכחיי, השירים בו מוכרים לנו כי שמענו אותם מוקראים לנו לפני השינה. חלקם זכו ללחנים והפכו לשירי ילדים ומבוגרים שמלווים אותנו כבר עשורים. המפגש מחדש עם ספרה של לאה גולדברג הוא חוויה מרגשת. גם החידוש החזותי מצליח להתכתב עם האיורים המקוריים של הספר ולעטוף את חווית המפגש המחודש עם הספר למיוחדת.

כמי שגדלו על הספר ומגלים אותו כעת מחדש כמבוגרים, משמח לגלות כי החן הרב שהיה לו נשמר לאורך השנים והוא בהחלט נפלא גם כיום כספר שירי ילדים, אשר חלקם מספרים סיפורים מרתקים המפליגים לארצות רחוקות, ואחרים מפעילים את הדמיון. המלצה חמה שלנו, ומתנה נפלאה לחגי תשרי הקרובים.


מה עושות האילות - שירים לילדים     מאת: לאה גולדברג     מאיירים: נעם וינר, ענת ורשבסקי, עמית טריינין, מרב סלומון, שירז פומן     ספרית פועלים     2020     85 עמ' - כולל תוכן עניינים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה