יום שני, 30 במרץ 2020

פריקי / נורית זרחי



אחד מסיפורי הילדים המוכרים ביותר לישראלים, בני כל הגילאים, הוא סיפור הילדים האיטלקי "פינוקיו" אשר נכתב על ידי הסופר והעיתונאי האיטלקי קרלו לורנציני (קרלו קולודי). במרכזו סיפורה של בובת עץ שיוצר נגר זעיר, אשר בסיועה של פיה מתעורר לחיים וזוכה להפוך לילד אמתי לאחר שורת הרפתקאות, המעמתת אותו עם הפנים השונות של המציאות.

הספר הנוכחי, "פריקי או איך הופיעה דינוזעורה", מתכתב עם הסיפור המקורי במובנים מסוימים:

ג'פטו הזקן היה נגר, ליוחנן טוילי יש בית מלאכה לצעצועים.
ג'פטו הזקן חפץ בילד ולכן בונה לעצמו את הדבר הכי קרוב שהוא יכול, בובה על חוט. יוחנן טוילי יוצר את כל הצעצועים שהוא יכול לחשוב עליהם, כאלו שראה אצל אחרים וכאלו שהוא זוכר מילדותו, עד שיום אחד הוא מחליט ליצור משהו שמעולם לא היה לו, הוא שואב את ההשראה מספר איורים ישן ויוצר דינוזאורית צעירה - זינוזעורה, ונותן לה את השם פריקי.



בסיפור הנוכחי, שניכתב בימינו, אין שום פיה קסומה שמעניקה חיים. לא כל כך ברור לנו איך, אבל כשיוחנן טוילי נוסע לכנס צעצועים, טריקת הדלת שלו כאשר הוא עוזב, מעירה את דינוזעורה. דינוזעורה לא יודעת מה קרה, היא מעולם לא הייתה ערה קודם, היא לא יודעת מה זו ערות הוא מי היא בכלל, ומחליטה לצאת מן המקום בו היא נמצאת כדי לברר זאת.

היא עוברת מתחת לדלת הסגורה ויוצאת למסע בו היא פוגשת צב ולטאה שמעלם לא פגשו בה ולכן לא מכירים אותה. כשהיא נתקלת בנוגה, בתו של יוחנן טוילי, נוגה פונה אליה ומחליטה שכדי לדעת מה היא ישאלו את אביה שיצר אותה. יחד הן מגיעות לאביה של נוגה ומגלות מי היא אך גם כי לא ניתן להחזיר אותה למקום בו נתקל בה אביה של נוגה, יוחנן טוילי, לראשונה.




פריקי חוזרת עם נוגה לביתה ומנסה, כמו כל אדם, ללמוד קצת על העולם בו היא חיה . אחרי שהיא לא מצליחה לחדור מבעד לדפי הספר העתיק בו ראה אותה יוחנן טוילי לראשונה, היא מקבלת במתנה מעיל שעליו מצוירים היערות בהם נולדה כרעיון ומקווה שתצליח כך להתחבר למציאות בה היא חיה היום.


יש משהו מתעתע בספר "פריקי" אשר מכיל טקסט מנוקד, בשפה פשוטה, על רקע איורים מרהיבים שיצרה הילה חבקין, העשויים בגווני פסטל עדינים ומלאים בפרטים קטנטנים המעניקים לטקסט בספר אווירה מיוחדת משלו. לכאורה, מדובר בספר הפונה לעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה. ספר המדבר על סיטואציה חדשה ולא ברורה, מדמה את המעבר של ילדים מעולם אחד לאחר, מעבר שלא תמיד יש להם מושג איך נקלעו אליו.

אך בניגוד לספרי הילדים השכיחים, נורית זרחי אינה מוותרת לקוראים הצעירים של ספרה ואינה מרדדת את הספק הקיומי המלווה את כוכבת הספר הנוכחי ה"דינוזעורה". להפך, היא מותירה את האנגמטיות האופפת את נסיבות התעוררותה של הבובה הצעירה לחייים, ואת האופן בו היא חווה את עצמה ואת המציאות סביב לה. מותירה לילדים את האפשרות להשלים  מדמיונם את הפרטים החסרים ולברוא עולם משלהם בו לקיומה של הדינוזעורה יש הגיון משלו.

מדובר בספר ילדים ייחודי שייתכן ובקריאה ראשונה ייצור חווית קריאה מעט שונה ולא מוכרת. לראשונה אנו חושבים שלצד ההמלצה על הספר יש צורך בהמלצת אופן הקריאה בו, אנו מוצאים כי הוא מתאים מאוד לקריאה משותפת (לפחות בקריאה ראשונית) ולפתיחת דיון עם הילדים אודות חוסר וודאות (המאפיין גם את התקופה הוכחית - תקופת הקורונה) ושינויים. המלצה חמה שלנו.


פריקי או איך הופיעה דינוזעורה     מאת: נורית זרחי     איורים: הילה חבקין     הוצאת הקיבוץ המאוחד     2020     28 עמ'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה