יום ראשון, 3 בספטמבר 2023

מתי משקר / רוברט סטרלינג

 


ילדים משקרים הסיבות משתנות וגם אופי השקרים משתנה עם הגיל, אבל ילדים משקרים. גם מתי הדרקון משקר, הוא משקר בכל מיני הזדמנויות: כשהוא מוצא כסף ורוצה לקנות בו ממתקים והוא אומר שהוא שלו, כשהוא מגיע לפני כולם לבית הספר ולא מגלה להם שנסע באוטובוס ולא הלך ברגל, כשהוא שופך את החלב על שולחן האוכל, וכשבטעות הוא שובר את חלון המאפיה לאחר שהוא בועט בכדורגל.

רוב השקרים של מתי הם שקרים קטנים אבל בפעם בה הוא שובר את חלון המאפיה ולא מודה בכך הוא גורם לכך שחבר לקבוצת הכדורגל שלו נענש ומרגיש ממש ממש לא טוב, אין לו תיאבון בערב כשהוא חוזר הביתה, ולמחרת כשהוא רואה שהחבר שלו עצוב הוא מרגיש ממש ממש לא טוב בטן. כהוא מגיע לאימון ולא יכול לשחק כי הוא כבר חולה הוא מגלה למאמן שהוא זה ששבר את חלון המאפיה ונענש, אבל בזכות העונש הזה הוא קודם כול מרגיש יותר טוב ואחר כך, אחרי הרבה הרבה זמן, הוא גם לומד על עצמו כמה דברים.


הניסיון לדון עם ילדים על שקרים, ועל שקרים שלהם בפרט, לא פשוט. ילדים משקרים, הרבה פעמים בגלל פחד מעונש או בגלל תחושה לא טובה בגלל משהו שעשו אפילו לא בכוונה. כשהם צעירים מאוד היכולת שלהם לשקר באופן אמין כמעט ולא קיימת, הם מסגירים את עצמם בקלות ומבוגרים רבים, בטח הוריהם המכירים אותם היטב, רואים את השקר ובוחרים איך יתמודדו עם הנושא. כשהם גדלים היכולת שלהם לשקר "משתפרת" כשנוסף לה שכנוע עצמי שיש הצדקה למה שעשו, ממש כמו מבוגרים רבים שמוותרים לעצמם על כיפוף האמת פה ושם כשהם מאמינים שזה משרת מטרה גדולה יותר.

מתי משקר הוא כלי נפלא לשיחה עם ילדים אודות שקרים ושקרים מסוגים שונים. מתי הדרקון משקר, ממש כמו כולנו, לפעמים השקרים שלו לא משנים מאום, למשל: כשהגיע מוקדם לבית הספר ולא הסביר לכולם שלא הלך ברגל או כשהוא מוצא כסף ברחוב ואומר שזה שלו. במקרים האלו השקר שלו לא פוגע באף אחד, אבל ההרגל הזה ממשיך איתו גם כשהוא שופך חלב על שולחן ארוחת הבוקר ומאשים את אחותו הפעוטה או בועט בכדור ושובר חלון ולא מודה באשמה. מתי למד שכשהוא משקר לא קורה לו כלום והשקרים שלו הולכים וגדלים. אבל כשהמחיר, שאחרים משלמים עליהם, גדול הוא מגלה שמשהו בתוכו לא יכול לחיות עם העובדה.

אי-אפשר למנוע מהילדים שלנו לשקר כמו שאנחנו לא יכולים להימנע ממה שכולנו מכנים "שקרים לבנים" שלפעמים יש להם הצדקה, אבל בהחלט אפשר לדון עם הילדים על הסיבות לכך שהם בוחרים לשקר ועל הדרכים לתקן את אותם שקרים, ממש כמו שמתי הדרקון עושה בספר הנוכחי, ולהתמודד עם התוצאות. אין לנו אשליה שקריאת הספר ושיחה עליו תמנע מהילדים לשקר, אבל היא בהחלט תאפשר להם להרגיש נוח לדבר איתנו על מקרים ששיקרו בעבר או בעתיד, אם זה יקרה, לספר לנו מה עשו ומדוע וגם להיעזר בנו כדי לשנות את התנהלותם.



"מתי משקר" הוא ספר נפלא לילדי הגן הבוגרים המורכב ממשפטים קצרים ומתאים לקהל היעד. איורי הספר נעשו בגוונים רכים וגיבוריו כולם בעלי חיים שונים, אלמנט המאפשר לילדים לבחון את הסיטואציות המתוארות בו במבט מרוחק אשר מאפשר להם להתייחס אליהן בצורה אובייקטיבית יחסית ורק לאחר מכן לקחת את התובנות שלהם לחיים שלהם עצמם. אנחנו חושבים שמדובר בספר נפלא לשיחה חיוניים על ילדים אודות שקרים. מומלץ בחום.


מתי משקר     מאת: רוברט סטרלינג     מאנגלית: ארז אשרוב     הוצאת כתר     2023     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה