יום ראשון, 20 באוגוסט 2023

ספר הפרחים הגדול / יובל זומר

 



הייתי תולעת ספרים כשהייתי קטנה, הניסיון להיזכר באחד ממאות הספרים שקראתי כילדה משול לניסיון למצוא מחט בערימה של שחת. ובכל זאת יש מספר ספרים מצומצם שזיכרון המפגש איתם חד היום כמו בפעם הראשונה בה נתקלתי בהם. ספרי האגדות של האחים, קמט בזמן והספרים שהייתה להם נוכחות, אלו שהתוכן שלהם לא היה בהכרח כזה שהותיר עלי רושם ראשוני חד-פעמי אלא דווקא המעטפת שלהם הייתה זו שנחרטה בזכרוני והייתה הגורם שמשך אותי אליהם מלכתחילה. נדמה לי שבעידן הנוכחי על מנת שספרים ישאירו חותם מול אלפי הגירויים שמציע העידן הדיגיטלי הם צריכים להכיל בתוכם אלמנטים חריגים שמושכים את תשומת הלב ויוצרים עוגן משיכה עבור הילדים. "ספר הפרחים הגדול" כמו ספריו הקודמים של הכותב והמאייר יובל זומר הם בהחלט ספרים מהסוג שנחרת בזיכרון.


חוויית הקריאה הספר הנוכחי מתחילה כבר בעצם נוכחותו, כשמו הספר גדול יחסית לספרים אחרים על המדף ומושך את העין. העובדה שהוא נתון בכריכה קשה מהווה אלמנט משמעותי נוסף בעובדה שהוא מזמין את הקוראים לעיין ולקרוא בו ושוב ושוב.  תוכן העניינים מקבל את הכותרת "מה בפנים" וכבר במפגש הראשון עם הספר ברור הוא פונה לקהל היעד שלו בגובה העיניים. בכל צמד עמודים בספר מופיע נושא אחר, כאשר יוצר הספר (אשר כתב ואייר אותו) מנסה לסלול לילדים נתיב של היכרות עם עולם הפרחים באופן שיוצר סקרנות ועניין, אך גם בונה את המפגש נדבך על נדבך כך שילדים שחפצים להעשיר את ידיעותיהם (וגם הוריהם) יוכלו לעשות זאת באופן סדור.

אנחנו מתחילים במפגש עם "משפחות של צמחים", ומתברר שממש כמו לבני האדם גם לפרחים יש משפחות ואחרי שהכרנו את המשפחות שלהם אנחנו נפגשים איתם ישירות כשאנו מכירים את "מבנה הפרח". שני צמדי העמודים האלה נפרשים לרוחב הדף ועל מנת לעיין בהם יש צורך להפוך את הספר ולהניח אותו על גבו על מנת לעקוב אחר ההסברים. שאר צמדי העמודים בספר נפרשים כמו כל ספרי הקריאה שאנו מכירים ואנו מתחילים את המסע בתוכם בהיכרות עם מי שמאפשרים לפרחים להתרבות: המאביקים - בעלי החיים השונים אשר מעבירים את גרגרי האבקה מפרח לפרח.

זומר בונה את המסע בעולם הפרחים באופן שעונה על שאלות רבות המתעוררות בקרב ילדים כשהם מתבוננים בפרחים: למה הפרחים כל כך צבעוניים? מה החשיבות שלהם? מפה אנחנו נתקלים בסוגי פרחים שונים מיוחדים כמו מין של צמחים טורפים,  מין של פרחי נוי, פרחים שימיהם כימי הדיונזאורים, פריחה עונתית שנחשבת למאורע במקומות שונים בעולם, פרחי ענק, פרחי בר, צמחים מטפסים, פרחים מבאישים, פרחים עם שמות מיוחדים, צמחים מסוכנים והפצת פרחים באמעות זרעים.

בסוף הספר פונה זומר לקוראים הצעירים ומספר להם על הקשר שלנו לפרחים ועל הדרך שלנו לסייע לפרחים שהיום זקוקים לעזרתנו.



שפתו של הספר מדברת לקוראים הצעירים בגובה העיניים, הטקסט המנוקד הופך אותו למתאים במיוחד למי שכבר יודעים לקרוא והאיורים המרהיבים ועשירי הפרטים הופכים את הספר לכלי מרחיב אופקים ומעשיר את הדעת עבור ילדים שמגלים סקרנות בעולם הסובב אותו. מעבר לחוויה כולה מציע היוצר לילדים הצעירים משחק, בעמוד הפתיחה של הספר הוא מציג להם פרח אחד: בצל זהוב, ומבקש מהם לאתר אותו ב-15 איורים שונים לאורך הספר, חוויה המבקשת מהילדים לחרוט את דמותו בזיכרונם ולחפש אותו היטב בין שלל הצמחים השונים המופיעים לאורך הספר. את הפתרון הוא מציג להם בצמד עמודים המסמן להם היכן הסתתר הבצל בכל איור ואיור.

כמו כל ספר אינפורמטיבי טוב גם הספר הנוכחי מציג מילון ובו מספר מושגים הקשורים לעולם הצמח בכלל ולפרחים בכלל ובאחריתו מופיע גם מפתח עניינים המאפשר למי שמבקש לחפש מושג מסוים למצוא אותו בקלות.

אנחנו אוהבים מאוד את הספרים שיובל זומר לוקח חלק ביצירתם, נדמה לנו שהוא מצליח ללכוד את נקודת המבט של ילדים על העולם ומתוך המקום הזה ליצור עבורם חווית קריאה מיוחדת, מעשירה ומרתקת כאחד. אנחנו ממליצים בחום על הספר הנוכחי לכל חובבי הטבע הצעירים שכבר שולטים ברזי הקריאה, ונדמה לנו שגם המבוגרים שלצידים ימצאו בספר עובדות שלא הכירו בעבר.


ספר הפרחים הגדול     כתב וצייר: יובל זומר     מאנגלית: מאיה שהם פלאי     הוצאת שוקן     2023     63 עמ' - כולל מפתח עניינים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה