יום שני, 25 ביולי 2022

הביצה של ינשוף קטן / דבי גליורי

 



ספר לילדים יחידים שעומדים להפוך לאחים גדולים

אמא של ינשוף קטן הטילה ביצה ומבשרת לו שבקרוב יהיה להם תינוק ינשוף חדש. התגובה היחידה של ינשוף היא: "לא", הוא חוזר עליה ארבע פעמים בדיוק: "לא! לא, לא, לא!" וכשאמא שואלת: "לא?" הוא חוזר עליה שוב ומסביר שיש להם כבר תינוק ינשוף אחד, הוא, ולא צריך עוד אחד. ואמא, במקום להתנגד מסכימה אתו, שהוא צודק ואולי בעצם בביצה שהטילה אין תינוק ינשוף...

בגלל שהביצה שקטה היא חושבת שיש שם תולעת קטנה אבל גם תולעת קטנה ינשוף קטן לא רוצה והוא שוב אומר "לא" ארבע פעמים בדיוק, כי תולעים זה מגעיל. ואמא, מסכימה אתו שוב ומנסה לחשוב מה יכול להיות בביצה במקום ינשוף קטן שהוא לא תולעת... אולי זו ביצת שוקולד? אולי פינגווין תינוק? אולי קרוקודיל? או פיל? וינשוף קטן מעדיף שזה יהיה דרקון אבל הפעם אמא זו שלא מסכימה אז ינשוף קטן חושב על תינוקת קטנה שיש בה קצת מכל החיות ואמא פשוט לא מסכימה, לדעתה זה פשוט נורא.

ופתאום גם ינשוף מבין שמכל החיות בעולם, ינשוף קטן בדיוק כמוהו שגדל בתוך הביצה, זה בדיוק מה שהוא רוצה ואז הוא יהיה ינשוף גדול, של אמא.



כדי ליהנות מספר ילדים מתורגם צריך שיהיה לו תרגום מדויק, כזה ששומר על הקסם שהיה בספר המקורי אבל מקרב אותו לילדים דוברי העברית בגובה העיניים שלהם, והתרגום של הסופרת והמו"לית גילי בר-הלל סמו עושה בדיוק את זה. שפתו של הספר קולחת, היא פונה לילדים בגובה העיניים אך בלי להתילד ובשפה יפה ופשוטה מציגה להם סיפור שהם יכולים להזדהות אתו בקלות, גם אם בחיי היום יום שלהם הסיטואציה הרבה פחות נעימה: הגעה לעולם של אח קטן.

הטקסט בספר, הפונה לילדי הגן, מודפס בפונט גדול ובגודל משתנה בהתאם למצב רוחו של הינשוף הקטן. הטקסט מנוקד ומתאים לקריאה גם על ידי תלמידי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי השולטים ברזי הקריאה והופעתו של אח קטן משפיעה גם על חייהם. איורי הספר עשויים בגוונים רכים ומלאי חום והבעות הפנים של הינשוף הקטן, אמו ושלל בעלי החיים המופיעים בטקסט וברקע השיחה של הינשוף הקטן ואמו, עתירי הבעה ומאפשרים לקוראים הצעירים לחוש את הכיוון אליו מתפתח הסיפור עוד לפני האזנה לטקסט.



"הביצה של ינשוף קטן" עושה שימוש בעולם של בעלי החיים כדי לאפשר לילדים קטנים העומדים להפוך לאחים גדולים, להתמודד עם השינוי הגדול הצפוי בחייהם וגודלו ועוצמתו מפחידים אותם. הספר הכתוב בגובה העיניים מאפשר לילדים להתבונן במצב שלהם דרך עיניהם של בעלי החיים ומהווה פתח לשיחה עם הנושא באופן שאינו מאיים. אנחנו אהבנו וממליצים בחום.


הביצה של ינשוף קטן     מאת: דבי גליורי     איורים: אליסון בראון     עברית: גילי בר הלל סמו     אגם הוצאה לאור     2022     לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה