יום רביעי, 20 באפריל 2022

ספר החרקים הגדול / יובל זומר

 



הדבר הראשון שקפץ מול עינינו בספר הנוכחי היה שמו של היוצר של הספר, זכרנו אותו מן הספר המרהיב והייחודי שקראנו לאחרונה 'העולם שמתחת לרגלינו', ספר נפתח שמתאר שכבה אחר שכבה את החיים על האדמה ותחתיה. בספר ההוא יובל זומר היה אחראי על האיורים המופלאים, המקוריים ומלאי הפרטים של עולמות מורכבים המייצגים היסטוריה מרתקת. על יצרת הספר הנוכחי, העוסק בעולמם של החרקים, אמון יובל זומר לבדו, הוא זה כתב את הטקסט המלווה את איוריו הצבעוניים והעשירים בפרטים.

הספר 'ספר החרקים הגדול' עשוי במתכונת האטלסים הזכורים לנו מהעבר, הוא ספר מלבני ארוך וגדול במיוחד הנתון בכריכה קשה ובכל צמד עמודים שלו, נפרשים איורים העוסקים בעולם החרקים. אנחנו מתחילים את הסיור בעולמם של החרקים בהבנה מה מייחד אותם בטבע ומבדל אותם מפרוקי רגלים אחרים, מערכת של בעלי חיים אליה משתייכים החרקים. צמד העמודים הבא מציג את בני האדם אל מול החרקים, יחס הגודל בינינו לבניהם והממשקים השונים בהם בני אדם נפגשים עם חרקים, כן גם נשיכת ועקיצות... וזהו יוצאים לדרך.



לאורך הספר אנו בוחנים את החרקים השונים, בתחילה אלו לצד אלו בעץ משפחתי המציג את הייחודיות של כל זן במחלקה זו ולאחר מכן הם מוצגים לנו בנפרד: חיפושיות, פרפרים, עשים, נמלים, דבורים, זבובים, שפיריות, נדלים, מקלונים, חלזונות, עכבישים ועוד. הספר מציג את מחזורי החיים של החרקים, את האופן בו הם נעים ואת הסיבות בגללן הם אוהבים את הבתים שלנו. התרומה שלהם לחיי בני האדם מוצג בשני צמדי עמודים האחרונים בספר.

יובל זומר, המייעד את הספר הנוכחי לילדי הגן הבוגרים ותלמידי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי, מבקש להעניק להם גם קריאה חווייתית בספר ופונה אל הקוראים הצעירים בבקשה שיתורו לאורך צמדי העמודים השונים בספר אחר חרק קטן וייחודי שטמן בין שלל האיורים: זבוב כחול. על הקוראים הצעירים לחפש בין שלל האיורים הצבעוניים ועשירי הפרטים של החרקים השונים את החרק הקטן והייחודי הזה, מה שחושף בפניהם את המורכבות של החרקים השונים. לילדים המבקשים להוסיף וללמוד את עולם החרקים מציע זומר סיכום קצר ובו מושגים שונים המשמשים לתיאור החרקים ועולמם בשפה העברית.

על דיוק המידע המופיע בספר אחראים אנשי מקצוע מבריטניה וישראל שהקפידו שהפרטים בספר יהיו מדויקים הן מבחינה מדעית והן מבחינת הלשון העברית.


"ספר החרקים הגדול" הוא ספר מתנה ייחודי ומרתק העוסק בבעלי החיים שכל ילד ישראלי פוגש ביום שלו, בבית ומחוצה לו, ומציע לילדים מפגש אחר עם מי שלעיתים נתפסים כמטרד אבל הערך שלהם עבור כדור הארץ ובני האדם בפרט לא יסולא בפז. מומלץ בחום לילדי גן בוגרים ותלמידי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי.


ספר החרקים הגדול     כתב ואייר: יובל זומר     מאנגלית: אורה דנקנר     הוצאת שוקן     2022     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה