יום ראשון, 22 בינואר 2023

ליל הכוכבים של פינוקי / אריק היל

 



נדמה שאין כמעט ילד בארץ שצריך להציג לו את "פינוקי", גור כלבים המככב בסדרת ספרי קרטון לפעוטות שנמצאת על מדפי ספרי הילדים בעברית בדיוק ארבעה עשורים. מחבר הספרים, הסופר אריק היל, היה סופר ומאייר אנגלי שיצר את הסדרה לאחר לידת בנו והספר הראשון בה יצא לאור לראשונה בשפה האנגלית בשנת 1980. מאז הפכו ספריו של היל לרבי מכר בארצות רבות וגם בישראל.

יש משהו בדמותו של הגור הקטן שמדמה את עולמו של פעוט ממוצע, החוויה שלו מזכירה מאוד את האופן הראשוני בו חווים ילדים את העולם והבחירה להאניש את דמות בעל החיים האהוב על ילדים רבים יוצרת עבורם עניין וקרבה לסיפורים השונים אודות פינוקי וחוויותיו.


"ליל הכוכבים של פינוקי" ממשיך את הספרים הקודמים בסדרה אך בניגוד ללא מעט ספרים קודמים מזמין את הילדים לחוויה מעט שונה, לספר מצורפת בטרה שהדלקתה מעניקה לעמודים השונים אפשרות להציג מספר משתנה לאורות. פינוקי והוריו יוצאים אל הטבע ואני צופים בהם במחנה הקטן שהקימו ובו לצד אוהל הלינה המשפחתי דולקת מדורה גדולה. כשמגיע הערב פינוקי אינו רוצה לישון ואביו מציע לו להתבונן על הכוכבים.  יחד אתו אנו מתבוננים בכוכבים המאירים וסופרים אותם: שני כוכבים זוהרים בשמיים, שלושה כוכבים... אבל לפני שתהיה הזדמנות להמשיך בספירה פינוקי כבר נרדם.


היל יוצר בספר הנוכחי מפגש עם בעלי חיים נוספים הנמצאים בטבע: שועלים, ינשוף ואף עם חרקים אשר אינם מופיעים בטקסט אך מככבים בעמודים השונים בספר. לצד האיורים הצבועים בצבעים עזים, הטקסט בספר בנוי ממשפטים קצרים ומחזרה על צמד המילים "לילה טוב", באופן המותאם לטווח הקשר הקצר של הפעוטות ויוצר להם חזרתיות ותחושה של מוכרות כבר בקריאה הראשונה. דפי הקרטון העברים במיוחד של הספר מותאמים לאחיזתם של הפעוטות אשר עדין לא שולטים היטב במוטוריקה עדינה, ובנויים לשימוש חזר ונשנה.

אנחנו מאוד אוהבים את סדרת פינוקי לפעוטות ושמחים שיש לנו דרך להפגיש אותם עם עולם הספר בדרך חווייתית ומהנה שתיצור להם חיבור רגשי וחיובי לספרים בכלל. מומלץ בחום לפעוטות באשר הם.


ליל הכוכבים של פינוקי     מאת: אריק היל     מאנגלית: מאיה שהם פלאי     הוצאת שוקן     2022     ספר קרטון לא ממוספר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה